Translate

Tuesday, June 7, 2011

Kampus Segi Enclave bernilai RM500 juta di Perak

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Kolej Universiti Segi yang merupakan salah sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) terbesar negara akan menubuhkan cawangan terkini iaitu ketujuh di Kledang di sini.

Naib Canselornya, Profesor Emeritus Dr. Muhammad Awang berkata, pengambilan pertama pelajar kampus yang dinamakan Segi Enclave itu dijangka bermula selepas pem binaannya siap sepenuh pada pertengahan 2013.

“Kampus yang terletak di tepi Jalan Ipoh-Lumut yang kos pembinaannya dianggarkan bernilai RM500 juta itu mampu menempatkan 8,000 pelajar dalam setiap semester pengajian.

“Kampus Segi Enclave yang dibina di atas plot seluas 24.3 hektar tersebut bercirikan reka bentuk kampus moden dengan kemudahan kediaman untuk pelajar dan tenaga kerja, rekreasi dan ruang komersial,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyaksikan majlis pe cah tanah yang disempurnakan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir di tapak kampus berkenaan di Kledang di sini semalam.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Seg International (Seg International) Berhad, Lee Kok Cheng dan Pengarah Urusan Seg International, Datuk Seri Clement Hii.

Muhammad berkata, kampus Segi Enclave tersebut bakal menawarkan pelbagai program dari peringkat asasi, diploma dan ijazah.

Menurut beliau, antara jurusan yang ditawarkan ialah Kesihatan, Perniagaan, Kejuruteraan, Seni Kreatif, Pelan congan, Sains Kesihatan Bersekutu dan Hospitaliti.

Kolej Universiti Segi yang beroperasi sejak 34 tahun lalu mempunyai enam kampus di sekitar Lembah Klang, Sa rawak dan Pulau Pinang dengan jumlah pelajar seramai 24,000.

Sementara itu, Zambry berkata, pembinaan kolej yang berkonsepkan hub pendidikan kosmopolitan itu akan merancakkan pembangunan modal insan dan ekonomi di Perak.

No comments:

Post a Comment