Translate

Monday, June 27, 2011

Guna teknologi laser terkini rawat rabun dan ketarak

IPOH - Individu yang mempunyai masalah rabun dan ketarak mata kini boleh menjalani rawatan pembetulan penglihatan dalam jangka masa sesingkat 10 minit sahaja di Pusat Mata Lee di sini.

Pengerusi Pusat Mata Lee, Datuk Dr. Lee Yow Chan berkata, pusat optalmologinya menawarkan perkhidmatan pembedahan mata dengan teknologi laser terkini menerusi mesin Wavelight Refractive Suite.

“Pusat Mata Lee merupakan satu-satunya pusat optalmologi di rantau ini yang menggunakan mesin terbabit yang bernilai kira-kira RM3.9 juta setelah ia dilancarkan di Eropah pada September lalu.

“Mesin terbabit merupakan platform terpantas di dunia dalam rawatan masalah mata seperti rabun jauh dan dekat, astigmatism serta ketarak mata,” katanya selepas majlis pengenalan mesin terbabit di sini baru-baru ini.

Yow Chan menjelaskan, rawatan pembetulan penglihatan dengan mesin Wavelight Refractive Suite selamat dan tidak menyakitkan.

Menurutnya, rawatan teknologi laser terbabit diadakan dalam tempoh singkat dan keputusannya dapat diketahui selepas itu maka pelanggan tidak akan dibebani dengan prosedur pembetulan berulang.

“Ia alternatif terbaik buat individu masalah penglihatan yang mahu bebas daripada bergantung sepenuhnya dengan cermin mata dan kanta lekap.

“Malah ia juga mampu membantu memnyelesaikan ma salah mereka yang gagal memperolehi keputusan memuas kan daripada prosedur pembedahan lasik dan ketarak yang konvensional,” katanya.

Yow Chan berkata, kos rawatan pembetulan mata dengan mesin Wavelight Refractive Suite juga adalah berpatutan iaitu sekitar RM2,500 hingga RM5,000 bergantung kepada tahap ke sihatan mata pelanggan.

No comments:

Post a Comment