Translate

Friday, June 10, 2011

Kemunculan semula silat cekak

IPOH - Penyertaan dalam Kejohanan Seni Silat Warisan Mahaguru yang bakal berlangsung lusa memberi makna besar kepada Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia (PSSCM).

Ketua Penerangan PSSCM, Rosman Mat Deli berkata, kejohanan itu adalah pertama disertai persatuan silatnya dalam tempoh 27 tahun.

“Ia umpama kemunculan semula PSSCM setelah hampir 30 tahun tidak menyertai sebarang pertandingan silat di peringkat kebangsaan.

“Kejohanan ini menarik kami kerana berkonsepkan seni persilatan Melayu tulen,” katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Rosman berkata, PSSCM percaya penganjurkan kejo hanan julung kali itu mampu menjadi pemangkin untuk menghidupkan semula seni silat Melayu.

Selain itu, beliau memberitahu, pihaknya mahu menjadikan pertandingan tersebut sebagai medan untuk me nonjolkan pencak tari dan buah pukul cekak yang unik kepada masyarakat.

“Sehubungan itu enam daripada 23,000 pesilat yang bernaung di bawah PSSCM di seluruh negara akan di tampilkan untuk membawa cabaran kami dalam Kejohanan Seni Silat Warisan Mahaguru,” katanya.

No comments:

Post a Comment