Translate

Tuesday, July 5, 2011

UniKL-RCMP jalin kerjasama dengan VMU

IPOH - Kolej Perubatan Diraja Perak Universiti Kuala Lumpur (UniKL-RCMP) menjalin kerjasama dengan sebuah universiti perubatan India, Vinayaka Mission University (VMU) bagi program berkembar Sarjana Muda Perubatan dan Sarjana Muda Pembedahan (MBBS).

Dekan UniKL-RCMP, Prof. Dr. Hashami Bohari berkata, seramai 50 pelajar telah terpilih sebagai perintis program tersebut bermula pada sesi kemasukan Julai ini.

“Selepas mengikuti pengajian selama tiga tahun di kampus UniKL-RCMP di Greentown di sini, pelajar terbabit akan menjalani latihan klinikal selama dua tahun di sebuah hospital yang terletak di dalam kampus VMU di Salem, Tamil Nadu, India.

“Pengkongsian pintar antara UniKL dan VMU diyakini mampu menghasilkan seorang graduan perubatan yang mempunyai kemahiran klinikal tinggi dan berfikiran kritikal bagi menangani senario dunia kesihatan masa kini,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri majlis pe lancaran program MBBS UniKL-VMU di kampus UniKL-RCMP, Greentown di sini semalam.

Hashami berkata, 50 pelajar terpilih untuk me nyertai program MBBS UniKL-VMU daripada 1,200 permohonan calon yang diterima.

“Kos pengajian program tersebut selama lima tahun itu kira-kira RM320,000 dan kebanyakan pelajar telah me nerima tajaan daripada pelbagai agensi seperti Mara, Ja batan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN),” katanya.

No comments:

Post a Comment