Translate

Saturday, August 19, 2017

APMM tahan dua bot tempatan upah nelayan Vietnam tanpa permit, tangkap ikan yu secara haram

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KEMAMAN - Tindakan dua bot tempatan mengupah nelayan asing tanpa permit dan menangkap ikan yu untuk diambil siripnya secara haram membawa padah apabila ditahan penguat kuasa Maritim Malaysia (APMM) semalam.
Dalam kejadian pada pukul 9.36 pagi itu, dua bot yang dikendalikan 25 nelayan warga Vietnam tersebut juga didapati melakukan aktiviti menangkap ikan secara berganding yang merupakan kesalahan mengikut Akta Perikanan 1985.
Pegawai Memerintah Kapal Maritim (KM) Pekan, Robert Teh Geok Chuan berkata, kapal peronda APMM yang sedang melakukan rondaan telah terserempak dengan dua bot nelayan tersebut yang sedang menangkap ikan di Zon Ekonomi Eksklusif pada kedudukan 60 batu nautika dari perairan Kuala Kemaman dekat sini.
"Sebaik menyedari kehadiran kapal peronda APMM, awak-awak kedua-dua bot yang sedang menangkap ikan secara berganding secara spontan telah memotong tali pukat sebelum memecut laju bagi melepaskan diri.
"Begitupun, kecekapan pasukan penguat kuasa APMM berjaya menahan salah sebuah bot nelayan itu secara serta-merta manakala sebuah lagi bot pada mulanya berjaya melepaskan diri berjaya dipintas kira-kira sejam kemudian," katanya kepada Kosmo! di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment