Translate

Wednesday, July 11, 2012

Bakal perkenal integrasi kerjasama Asia Tenggara

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Kerajaan akan memperkukuh  pasaran   modal  tempatan bagi mencapai hasrat menjadi peneraju utama instrumen itu di peringkat global.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad  Husni  Hanadzlah berkata, sehubungan itu, integrasi kerjasama dengan bursa-bursa saham di rantau Asia Tenggara akan dicadang untuk diperkenalkan.

"Integrasi kerjasama itu bakal bermula dengan Bursa Singapura dan Thailand sebelum diperluaskan dengan penyertaan negara-negara Asia Tenggara lain," katanya kepada pemberita selepas majlis pecah tanah projek menaiktaraf Jambatan Jalan Menteri, Manjoi di sini kelmarin.

Sehubungan itu, Ahmad  Husni  memberitahu Pasukan Petugas Khas  Pasaran   Modal  telah ditubuhkan bagi merangka inisiatif baharu tersebut.

Menurutnya, Suruhanjaya Sekuriti (SC) akan menjadi sekretariat jawatankuasa itu dan akan mengadakan mesyuarat pertamanya dalam tempoh dua minggu lagi.

"Jawatankuasa yang akan dipengerusi saya itu bakal dianggotai 10 individu daripada pelbagai sektor termasuk bidang perbankan.

"Sebanyak tujuh hingga lapan buah makmal yang menyentuh beberapa bahagian  pasaran   modal  akan dianjurkan bagi merangka kertas pelaksanaan," jelas beliau.

Pasukan Petugas Khas  Pasaran   Modal  itu akan membantu menangani isu-isu keutamaan yang dikenal pasti dalam Pelan Induk  Pasaran   Modal  yang melangkui  pasaran  dan dimensi yang berada di luar skop langsung SC dan Bursa Malaysia.
   

No comments:

Post a Comment