Translate

Tuesday, January 17, 2023

Minetech bina loji kuasa hidro mini di Sungai Pelagat, Besut

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Minetech Resources Berhad (Minetech) bakal membangunkan loji kuasa hidro mini yang bernilai RM36.71 juta di Sungai Pelagat, Besut.

Pengerusi Eksekutif Minetech, Datuk Dr. Awang Daud Awang Putera berkata, anak syarikatnya, Techmile Resources Sdn. Bhd. (Techmile) akan terlibat dalam projek pembinaan dan kejurute­raan loji kuasa mini itu yang akan membekalkan tenaga elektrik diperbaharui kepada Tenaga Nasional Berhad (TNB).

“Kerja-kerja pembinaan projek loji kuasa hidro mini itu akan bermula pada 2025 dan dijangka siap sepenuhnya dalam tempoh dua tahun. Tenaga diperbaharui itu akan dijual kepada TNB dalam tempoh 21 tahun,” katanya.


Tesdec Hydropower, anak syarikat Kerajaan Negeri Terengganu adalah syarikat konsesi loji kuasa mini hidro terbabit.

Techmile diwakili Pengarah Eksekutif Operasi dan Pembangunan Perniagaan Minetech, Azlan Shah Zainal Arif, manakala Tesdec Hydropower pula diwakili Pengarah Eksekutifnya, Rosdan Ismail.

Melalui perjanjian tersebut, Techmile juga akan menguruskan perkhidmatan penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih loji kuasa mini tersebut

Sementara itu. Rosdan berkata, loji seluas 0.81 hektar berke­naan akan dikuasakan dengan tenaga ali­ran deras dari Sungai Pelagat tanpa kewujudan kawasan takungan air. -KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment