Translate

Friday, January 13, 2023

Mangsa di Kelantan, Terengganu berkurang

 

KOTA BHARU – Mangsa banjir di Kelantan tinggal 209 orang daripada 68 buah keluarga yang masih ditempatkan di pusat sementara (PPS) setakat pukul 4 petang tadi. 

 Pegawai Pengurusan Bencana dan Operasi, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Kelantan, Kapten Mohd. Hanif Omar berkata, jumlah itu menunjukkan penurunan berbanding 509 mangsa daripada 246 keluarga pada sebelah pagi. 

Menurutnya, semua mangsa yang masih terjejas itu merupakan penduduk di Pasir Mas. 

“Mereka berlindung di tiga PPS iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Kedai Tanjong dengan seramai 178 mangsa, Pusat Tarbiah Nasrulllah Pohon Buluh (17 mangsa) SK Banggol Chicha (14),” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam. 

Di Kuala Terengganu, situasi banjir di Terengganu semakin pulih dengan hanya 138 mangsa daripada 41 keluarga masih berada di dua PPS di Besut.

 Jurucakap Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Terengganu berkata, Besut merupakan satu-satunya daerah yang masih terjejas dengan banjir di negeri ini. 

“Seramai 126 mangsa daripada 38 keluarga masih ditempatkan di Masjid Kampung La, Besut. 

“Satu lagi PPS di Besut iaitu Balai Raya Kampung Pantai pula masih mempunyai 12 mangsa daripada tiga keluarga,” katanya. 

Jurucakap Sekretariat JPBN Terengganu berkata, banjir di negeri ini diharapkan terus pulih memandangkan cuaca cerah semalam.

No comments:

Post a Comment