Translate

Wednesday, January 18, 2023

Bot nelayan Vietnam ditahan APMM di perairan Terengganu

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Percubaan sebuah bot nelayan Vietnam untuk menceroboh perairan negara bagi mencuri hasil laut pada musim tengkujuh ini berjaya dipatahkan Maritim Malaysia (APMM) pada kelmarin.

Bot yang mempunyai tujuh nelayan warga negara jiran itu ditahan bot penguat kuasa APMM pada pukul 9 pagi.

Ia merupakan tangkapan pertama bot nelayan Vietnam mencerobohi perairan Terengganu pada tahun ini.

Pengarah Maritim Terengganu, Kepten Maritim Mohd. Khairulanuar Abd. Majid berkata, pada waktu tersebut, kesemua nelayan terbabit sedang leka menangkap ikan pada kedudukan 135 batu nautika dari timur laut perairan Kuala Terengganu.

Beliau berkata, bot nelayan Vietnam tersebut pada mulanya memecut laju untuk melarikan diri sebaik menyedari kehadiran bot maritim APMM.

“Begitupun, bot itu berjaya dipintas tidak lama kemudian. Pemeriksaan mendapati ia tiada memiliki permit Jabatan Perikanan untuk menangkap ikan di perairan negara.

“Semua nelayan berusia 21 hingga 54 tahun juga gagal mengemukakan dokumen pengenalan diri dan permit kerja yang sah,” katanya di sini hari ini.

Mohd. Khairulanuar berkata, APMM telah merampas 150 kilogram ikan pelbagai jenis, peralatan menangkap ikan, 100 liter minyak diesel dan bot yang keseluruhannya dianggarkan bernilai RM1 juta. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment