Translate

Tuesday, June 24, 2014

Perketat kawalan sempadan kekang pemerdagangan manusia

SHAH ALAM - Pendekatan memperketat kawalan di pintu sempadan Malaysia - Thailand akan diambil bagi mengekang sindiket pemerdagangan manusia yang dikesan menjadikan Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) sebagai laluan untuk menyeludup warga asing memasuki negara ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya sedia maklum, LPT digunakan sebagai laluan untuk menyeludup pendatang asing tanpa izin (PATI) yang memasuki negara ini secara haram melalui jalan sungai di Rantau Panjang, Kelantan.

"Jika kita sekat (sindiket tersebut) di LPT, itu sudah terlambat. Kita perlu kekang di sempadan (negara) kita dahulu," katanya di Bangunan Canseleri Tuanku Syed Sirajuddin, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam di sini semalam.

Beliau ditemui selepas menandatangani Memorandum Perjanjian berhubung penawaraan 11 program akademik peringkat ijazah sarjana muda dan diploma dengan UiTM.

UiTM diwakili Naib Canselornya, Tan Sri Dr. Sahol Hamid Abu Bakar.

Kosmo! semalam melaporkan sindiket yang menyeludup 10 warga Myanmar dalam sebuah kereta Honda Accord yang terlibat dalam kemalangan di LPT pada 16 Jun lalu dipercayai menggunakan lebuh raya itu sebagai laluan utama untuk menjalankan kegiatan berkenaan.

Dalam kemalangan tersebut, empat warga Myanmar maut manakala tujuh lagi termasuk pemandunya warga tempatan parah selepas kereta Honda Accord yang mereka naiki terbabas di Kilometer 134.1 LPT dekat Temerloh pada 4.30 pagi.

No comments:

Post a Comment