Translate

Thursday, June 5, 2014

Mayat bayi dibuang di gaung

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SHAH ALAM – Tanda tanya kehilangan bayi lelaki berusia enam bulan yang merupakan anak kepada seorang pembantu rumah warga Indonesia sejak Sabtu lalu akhirnya terjawab apabila mayatnya ditemui di dalam gaung di Kilometer 3.2 Jalan Genting Highlands, Bentong, Pahang semalam.
Mayat itu ditemui di gaung yang terletak kira-kira 48 meter dari jalan raya, dipercayai dibuang oleh majikan ibunya yang merupakan seorang pengusaha agensi pekerja asing pada hari dia dilaporkan hilang.
Timbalan Ketua Polis Daerah Shah Alam, Superintendan Roslan Abdullah berkata, kehilangan bayi itu terbongkar selepas ibu mangsa yang berusia 33 tahun membuat laporan polis mendakwa majikannya yang berusia 40-an telah ‘menjual’ bayi malang tersebut kepada seorang lelaki warga tempatan.Menurutnya, polis yang ke rumah suspek di Kota Kemuning di sini kemudian mendapati dia dan isterinya telah melarikan diri dengan menginap di sebuah hotel di Cheras, Kuala Lumpur," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

"Suspek dan isterinya bagaimanapun berjaya ditahan di sekitar bandar raya ini semalam (kelmarin). 

"Hasil soal siasat yang dijalankan, lelaki ini mengaku telah membuang mayat  bayi  tersebut di  gaung  pada Sabtu lalu," katanya.

Roslan memberitahu, lelaki tersebut mendakwa  bayi  tersebut telah meninggal dunia semasa berada di asrama pekerjanya di Kota Kemuning. 

Tambahnya, ekoran itu, suspek membungkus mayat tersebut di dalam sebuah beg plastik sebelum membuangnya di sebuah  gaung  berhampiran pusat peranginan  Genting  Highlands. Jarak  gaung  berkenaan dengan asrama pekerja itu kira-kira 80 kilometer.

"Gerakan mencari kemudian dilakukan dan mayat  bayi  tersebut berjaya ditemui dalam keadaan kembung dan berulat pada pukul 11 pagi tadi (semalam).

"Mayat ini kemudian dihantar di Unit Forensik, Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang dan bedah siasat akan dilakukan esok pagi (hari ini) bagi mengetahui punca kematian," katanya.Menurutnya, wanita warga Indonesia berkenaan dipercayai dirogol ketika bekerja sebagai pembantu rumah kepada pelanggan majikan sehingga melahirkan  bayi  itu.

"Kejadian perkosa ini bukan sahaja tidak dilaporkan, malah pembantu rumah Indonesia tersebut dipaksa bekerja dengan beberapa majikan lain dalam keadaan hamil sehingga dia melahirkan anak pada 21 November lalu.

"Kita sedang menyiasat kemungkinan kesemua pekerja wanita warga Indonesia termasuk ibu mangsa turut didera secara seksual oleh suspek," katanya.

Dalam pada itu, Roslan berkata, siasatan lanjut juga mendapati agensi pekerja asing dikendali lelaki itu adalah haram dan wanita-wanita Indonesia yang ditawarkan pekerjaan sebagai pembantu rumah jangka pendek pula tidak pernah menerima gaji mereka.

Suspek kini ditahan reman sehingga 10 Jun ini bagi membantu kes berkenaan yang disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.


No comments:

Post a Comment