Translate

Tuesday, April 29, 2014

Air lombong jadi alternatif atasi krisis air

SHAH ALAM - Kerajaan negeri Selangor menolak tawaran bantuan kerajaan Persekutuan dan Negeri Sembilan untuk menyalurkan bekalan  air  mentah ke negeri itu, sebaliknya memilih pendekatan untuk mengepam  air  dari bekas  lombong  bagi mengatasi krisis  air  yang dihadapi.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul  Khalid  Ibrahim berkata, kerja-kerja pengepaman  air  itu melibatkan sembilan daripada 26 bekas  lombong  bijih timah yang terdapat di sekitar negeri ini.

"Kerja-kerja mengepam  air  dari bekas  lombong  terbabit telah dimulakan sejak tiga hari (Ahad) lalu menggunakan pam berkapasiti tinggi yang mampu mengepam 50 juta liter  air  sehari (JLH).

"Sumber  air  bekas  lombong  yang dipam tadi akan dialirkan ke Sungai Selangor bagi meningkatkan paras  air  di Empangan Sungai Selangor," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco mingguan di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini semalam.

Empangan Sungai Selangor yang terletak di Kuala Kubu Bharu, Hulu Selangor membekalkan 60 peratus daripada keperluan  air  bersih penduduk Lembah Klang.

Abdul  Khalid  berkata, kesemua sembilan bekas  lombong  berkenaan yang berusia lebih 20 tahun terletak berhampiran dengan lembangan Sungai Selangor.
Menurut beliau, kerajaan Selangor telah meluluskan peruntukan segera sebanyak RM10 juta bagi membina infrastruktur mengepam  air  dari bekas  lombong  tersebut.

"Kerja-kerja (mengepam  air  bekas  lombong ) itu dilaksanakan Lembaga Urus  Air  Selangor (LUAS) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) negeri.

"Pengerusi Jawatankuasa Tetap Belia dan Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Dr. Yunus Hairi telah diberi tanggungjawab untuk menyelia projek itu," katanya.

Abdul  Khalid  berkata, kerajaan negeri menyasar mengalirkan sekurang-kurangnya 900 JLH  air  dari bekas  lombong  ke Sungai Selangor bagi meningkatkan kapasiti  air  di Empangan Sungai Selangor.

Dalam perkembangan sama, beliau memberi jaminan sumber  air  dari bekas  lombong  bijih timah terbabit berkualiti dan tidak memberi kesan kesihatan kepada pengguna.

"Kita telah membuat kajian yang mendapati  air  dari bekas  lombong  terbabit telah melepasi ujian alam sekitar. Malah Jabatan Alam Sekitar turut dibabitkan dalam projek ini," katanya.

No comments:

Post a Comment