Translate

Tuesday, April 15, 2014

Siasat penjualan tanah di Canal City

SHAH ALAM - Pergerakan Pemuda UMNO Selangor membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung perjanjian penjualan tanah seluas 474 hektar di Kuala Langat antara  Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) dan Menteri Besar Incorporated (MBI) dengan syarikat Tropicana Corporation Berhad yang didakwa mempunyai unsur-unsur penyelewengan.

Ketuanya, Zainuri Zainal mendakwa, pihaknya mengesyaki berlaku beberapa ketirisan terhadap penjualan tanah di Canal City pada 15 April 2013 berkenaan.

“Antara isu yang diragui kenapa harga tanah itu dijual tidak menjual harga pasaran iaitu hanya RM17 bagi setiap 0.3048 meter.

“Sedangkan syarikat swasta terbabit boleh menjual  pula sebahagian tanah terbabit kepada firma hartanah lain dengan harga RM35 bagi setiap 0.3048 meter setahun kemudian," dakwanya ketika ditemui selepas membuat aduan berhubung aduan berhubung isu itu di pejabat SPRM Selangor di sini semalam.

Katanya, selain itu, timbul juga persoalan bagaimana Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selaku Pengerusi PNSB boleh membenarkan jual tanah berlaku ketika berperanan sebagai kerajaan sementara berikutan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 3 April 2013.

"Siasatan juga mendapati penjualan tanah terbabit sepatutnya berjumlah RM1.7 bilion bukannya RM844 juta seperti dimaklumkan sebelum ini," katanya.

Pada 15 April 2013, kerajaan negeri Selangor menerusi PNSB dan MBI telah menjual tanah paya di Canal City, Kuala Langat kepada Tropicana dan syarikat itu kemudiannya menjual sati perempat daripada jumlah tanah terbabit kepada pihak lain dengan nilai lebih tinggi.

No comments:

Post a Comment