Translate

Monday, April 14, 2014

Perubahan sub modul JLKN tangani penyebaran berita palsu

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

KLANG - Kementerian Belia dan Sukan menyokong langkah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) melakukan penambahbaikan dalam sub modul Klik Bijak@ PLKN  yang memberi latihan khas pengurusan  media  sosial  kepada pelatih.
Timbalan Menterinya, Datuk M. Saravanan berkata, (gambar) usaha JLKN memberi pendedahan kepada pelatih yang merupakan golongan muda tentang cara untuk mendapatkan kesahihan mengenai sesuatu maklumat sebagai langkah yang tepat pada masanya.

"Langkah ini mampu menangani masalah penyebaran maklumat tidak tepat dan tidak berasas terutama menerusi  media   sosial ," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Yoga ketujuh di sini semalam.

Saravanan memberitahu, antara masalah besar yang perlu dihadapi pada waktu ini ialah kegagalan segelintir belia membezakan antara fakta dengan persepsi setiap kali mengakses maklumat mengenai sesuatu isu yang diutarakan di  media sosial .

Sehubungan itu, beliau percaya penambahbaikan sub modul tersebut dapat memberi panduan kepada golongan sasaran bagi membezakan antara maklumat sahih atau sebaliknya.

No comments:

Post a Comment