Translate

Tuesday, January 28, 2014

ADUN Kajang letak jawatan

SHAH ALAM - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kajang, Lee Chin Cheh, 43, daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) meletakkan jawatan berkuat kuasa semalam.
Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Hannah Yeoh berkata, beliau menerima surat peletakan jawatan tersebut yang diserahkan oleh Chin Cheh di pejabatnya di sini semalam.
"Dengan ini, saya mengisytiharkan kerusi N25 DUN Kajang telah dikosongkan pada hari ini (semalam). Saya akan memaklumkan secara bertulis kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada esok (hari ini).
"Selaras dengan Fasal 5 Perkara 70 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor, sesuatu kekosongan luar jangka hendaklah diisi dalam masa 60 hari," katanya di sini semalam.

Mengulas lanjut, Hannah memberitahu, berdasarkan surat peletakan jawatan sepanjang dua perenggan yang diserahkan Chin Cheh yang juga Ketua PKR Cabang Petaling Jaya Utara, tiada sebarang alasan peletakan jawatan diberikan.

Pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 pada Mac 2013, Chin Cheh yang baru menyandang DUN berkenaan sejak 10 bulan lalu menewaskan lima calon lain termasuk Lee Ban Seng dari Barisan Nasional (BN) dengan majoriti 6,824.

Sementara itu, Pengarah SPR negeri, Dzulkifli Abdul Rahman ketika dihubungi memberitahu, pihaknya belum menerima sebarang surat mengenai peletakan jawatan tersebut.

Menurut beliau, sekiranya ada nanti, pihaknya akan meneliti dulu surat tersebut sebelum boleh mengumumkan kerusi itu kosong atau sebaliknya bagi memberi laluan pada pilihan raya kecil di kawasan tersebut.

"SPR Selangor tidak ada terima apa-apa surat mengenai peletakan jawatan setakat ini (semalam).

"Kita akan kaji dulu surat itu dan sekiranya sah, dalam tempoh 60 hari SPR akan menetapkan satu tarikh untuk pilihan raya kecil di kawasan itu," ujarnya.

Sementara itu, Chin Cheh dalam satu kenyataan yang dikeluarkan malam tadi berkata, keputusannya mengosongkan kerusi DUN  Kajang  adalah demi mengukuhkan Pakatan Rakyat supaya terus berkhidmat untuk rakyat Selangor

No comments:

Post a Comment