Translate

Saturday, January 11, 2014

Bangunan baharu HTAR 8 tingkat

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

KLANG  -  Hospital  Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di sini bakal mempunyai sebuah bangunan baharu setinggi lapan tingkat bagi mengatasi masalah kesesakan pesakit di  hospital  itu yang mencecah 2,000 pesakit pada setiap hari.
Menteri Kesihatan, Datuk Seri S.  Subramaniam  berkata, bangunan yang dianggarkan menelan belanja RM120 juta itu bakal menempatkan 300 katil tambahan untuk kemudahan pesakit.

"Kita sedar HTAR merupakan antara  hospital  paling sibuk di negara ini dengan kesemua 893 katil yang terdapat di  hospital  tersebut dipenuhi pesakit setiap hari.

Malah, ada wad yang terpaksa dimuatkan 60 katil, sedangkan kapasitinya cuma 40 buah.

"Oleh itu, bangunan baharu yang dijangka siap dalam tempoh tiga tahun itu diharap dapat mengurangkan masalah kesesakan pesakit yang sedang dihadapi sekarang," katanya selepas mengadakan lawatan kerja di HTAR di sini semalam.

 Subramaniam  berkata, pihaknya juga bercadang untuk memindahkan wad sakit puan, perbidanan dan pediatrik ke bangunan tambahan tersebut.

"Bagi penyelesaian jangka pendek pula, pengurusan HTAR akan memperkenal beberapa pendekatan baharu untuk memberi keselesaan kepada pelanggan mulai bulan depan.

"Antara pendekatan bagi mengurangkan masa menunggu itu ialah menyediakan ruangan khas untuk pesakit yang sedang menunggu untuk mendaftar keluar bagi membolehkan pesakit baharu memasuki wad untuk mendapatkan rawatan dengan lebih cepat," katanya.

No comments:

Post a Comment