Translate

Wednesday, October 23, 2013

Cabaran Gunung Korbu tarik penyertaan luar negara


Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Peminat sukan lasak dijemput memeriahkan Cabaran Gunung Korbu 2013 iaitu pertandingan mendaki Gunung Korbu dekat sini yang merupakan tertinggi di negeri ini pada 23 November depan.

Pengarah projek, Khairul Fitri Roslan berkata, kejohanan yang julung kali diadakan itu merupakan anjuran Pertubuhan Kebajikan Pemuzik dan Sukan Lasak Perak dan Real Dynasty Sdn. Bhd.
“Peserta Cabaran Gunung Korbu akan di uji keupayaan fizikal dan mental masing-masing untuk bersaing mendaki gunung setinggi 2,187 meter itu.

“Mereka perlu melalui trek sejauh 37.3 kilometer (km) termasuk melakukan pendakian sejauh 21.6 km sebelum  sampai ke puncak Gunung Korbu,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Khairul Fitri berkata, kejohanan tersebut terbuka kepada invidu berusia 18 tahun ke atas dan terbahagi kepada dua kategori iaitu Terbuka Lelaki dan Terbuka Wanita.

Tambah beliau, Cabaran Gunung Korbu hanya akan melibatkan 200 peserta sahaja atas faktor keselamatan dan menjamin kualiti kejohanan.

“Penyertaan masih dibuka sehingga 10 November depan dan yuran penyertaan sebanyak RM100 dikenakan.

"Selain peserta tempatan, setakat ini beberapa peminat sukan lasak antarabangsa termasuk dari Kenya, Austria, Thailand dan Senegal telah mengesahkan penyertaan,” katanya.

Khairul Fitri berkata, pemenang pertama hingga kesepuluh kejohanan tersebut bagi setiap kategori akan menerima ganjaran wang tunai antara RM100 hingga RM5,000, pingat dan sijil penyertaan.

Untuk keterangan lanjut, sila hubungi Nurdayana Mohd. Khalid di talian 019-5288505 atau layari laman sosial Facebook di facebook/Korbu Challenge.

2 comments:

  1. Fuhh menarik challenge ni. tak dapat join, daki santai santai pun boleh la :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahun depan pun ada sempena TMM 2014, joinlah :)

      Delete