Translate

Wednesday, October 16, 2013

Peluru dalam kerongkong budak

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

PARIT - Seorang anggota polis tidak menyangka kepulangannya untuk menyambut Hari Raya Aidiladha bersama keluarga mertua di Kampung Belanja Kiri dekat sini berakhir dengan tragedi kelmarin.
Dalam kejadian pada pukul 4.30 petang itu, suspek yang berpangkat sarjan dipercayai terlepas tembakan menyebabkan seorang budak lelaki cedera parah.
Mohd. Amar Mohd. Azizi, 10, yang cedera di leher dikejarkan ke sebuah klinik berdekatan sebelum dirujuk ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), Ipoh bagi menjalani pembedahan membuang peluru di dalam kerongkongnya.
Ketua Polis Daerah Perak Tengah, Superintendan Mohamad Fakri Che Sulaiman berkata, kejadian dipercayai berlaku ketika anggota itu yang duduk di atas tangga di hadapan rumah mertuanya sedang mengosongkan peluru daripada pistol jenis P99.
"Tiba-tiba satu das tembakan terlepas mengenai leher seorang budak lelaki yang kebetulan lalu di hadapan rumah mertua anggota tersebut.
"Mangsa yang cedera rebah di atas jalan tar mini mini dan dikejarkan ke klinik berhampiran bagi mendapatkan rawatan " katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Menurut Mohamad Fakri, tembakan tersebut dilepaskan dari jarak 40 meter dengan menggunakan senjata milik pasukan polis.

Pemeriksaan awal mendapati anggota itu bertugas sebagai penolong pegawai penyiasat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Taiping dan pulang ke kampung berkenaan untuk menyambut raya bersama keluarga mertuanya.

"Mangsa dijangka akan menjalani pembedahan mengeluarkan peluru esok (hari ini) dan keadaannya dilaporkan stabil," kata beliau.

Jelas Mohamad Fakri, susulan kejadian itu, pihaknya menahan anggota polis tersebut yang berusia 50-an bagi membantu siasatan dan merampas sepucuk pistol bersama magazine yang mengandungi 14 butir peluru.

Difahamkan, lelaki itu telah menyerah diri di IPD Taiping semalam.

Berdasarkan keterangan anggota tersebut, dia mendakwa senjata api itu dibekalkan oleh bahagian pengurusan IPD Taiping secara mingguan.

Sementara itu, usaha Kosmo! untuk menemubual ahli keluarga mangsa di Unit Rawatan Rapi HRPB gagal apabila dihalang pengurusan hospital.

Kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 37 Akta Senjata Api 1960 yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi dua tahun atau didenda sehingga RM5,000 atau kedua-duanya sekali, jika didapati bersalah.

No comments:

Post a Comment