Translate

Friday, November 18, 2011

Bakal samseng tak tahu ada upacara angkat sumpah

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Kebanyakan anggota Genki Seven Malaysia (Ge  nerasi Kini Tujuh Malaysia) terutama pelajar sekolah yang   ditahan  di sebuah resort di Teluk Batik, Lumut Sabtu lalu   mendakwa menyertai perhimpunan haram pertubuhan tersebut tanpa mengetahui wujudnya upacara angkat sumpah kesetiaan ala kongsi gelap.
Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata,  kebanyakan mereka menerima jemputan daripada penganjur Genki Seven Malaysia menerusi laman rangkaian sosial, Facebook.

“Selain dari Perak, sebahagian daripada 180 individu   termasuk 39 pelajar sekolah yang ditahan itu datang dari Kuala Lumpur; Kuantan, Pahang; Kulim, Kedah; Terengganu dan Pulau Pinang.

“Biarpun berselindung di sebalik program hari keluarga, risikan polis mengesyaki sesuatu tidak kena di sebalik perhimpunan tersebut termasuk beberapa elemen berkait rapat dengan kongsi gelap,” katanya dalam sidang akhbar di   Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Perak di sini semalam.

Mohd. Shukri memberitahu siasatan awal polis juga mendapati Genki Seven Malaysia merupakan pertubuhan haram yang tidak pernah berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia.

Malah menurut beliau, penganjur perhimpunan tersebut iaitu seorang lelaki berusia 40-an juga tidak pernah memohon permit polis.

“Semasa serbuan pada Sabtu lalu, polis turut merampas sijil pelantikan dan sijil angkat sumpah ahli Genki Seven Malaysia dan wang tunai RM2,053.

“Sebenarnya polis sudah lama memantau kegiatan Genki Seven Malaysia. Sebelum ini mereka pernah menganjurkan perhimpunan hampir serupa dengan kehadiran 107 ahli di Tapah pada bulan lalu," kata beliau.

Katanya, seramai 33 pelajar tingkatan lima yang dibebaskan dengan jaminan polis bagi membolehkan mereka  menjalani peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ber  mula Isnin lalu akan dipanggil semula untuk memberi   keterangan selepas peperiksaan mereka tamat.

Kosmo! 14 November lalu melaporkan sekumpulan 180   individu termasuk 39 pelajar sekolah ditahan ketika mereka   sedang mengadakan upacara angkat sumpah kesetiaan bagi   menyertai sebuah pertubuhan ala kongsi gelap.

Semasa serbuan pada pukul 9 malam itu, ahli yang   bernaung di bawaah Genki Seven Malaysia termasuk tujuh   wanita yang berusia 13 hingga 30-an itu berada di dalam   sebuah dewan yang ditempah khas di resort berkenaan.

No comments:

Post a Comment