Translate

Saturday, November 12, 2011

Pusat budaya dan warisan


Walking Street Songkhla merupakan ilham  Datuk Bandar Songkhla, Peera Tantisaenee sendiri. Idea  itu dikemukakan Peera sebagai salah satu manifestonya  ketika menghadapi pilihanraya Majlis Perbandaran Song khla pada September 2009.

Peera memberitahu, Walking Street Songkhla dibentuk  untuk menjadi pusat memperkenal budaya dan warisan tempatan.

Identiti Songkhla sebagai kaya kebudayaan dan sejarah  sesuai dengan tarafnya sebagai kota yang sudah berumur  lebih 1,000 tahun diekspoitasi untuk merancakkan industri  pelancongan wilayah terbabit.

Selain menarik pengunjung luar, aktiviti Walking Street  Songkhla juga disesuaikan dengan selera generasi muda  khususnya ribuan pelajar yang melanjutkan pengajian di tiga  IPT yang terdapat di bandar tersebut.
“Sebelum ini biarpun bertaraf ibu negeri, Songkhla jauh  ketinggalan dari segi kehadiran pelancong berbanding Hat  Yai yang terletak di selatan.

“Mereka biasanya akan segera meninggalkan Songkhla  untuk ke Hat Yai yang terletak kira-kira 10 km dari sini
selepas bersantai di Pantai Samila dan bergambar dengan  Patung Emas Duyung,” jelas Peera.

Namun senario itu berubah selepas kewujudan Walking  Street Songkhla yang mula dibuka selepas enam bulan beliau  menjadi Datuk Bandar.

Selepas setahun setengah beroperasi, Walking Street  Songkhla berjaya menarik kehadiran hampir 10,000 pengunjung dengan jualansebanyak menjangkau 500,000 Bath (RM50,000) sehari.

“Kejayaan projek ini membuat ramai peniaga tempatan  memohon untuk menjadi sebahagian daripada warga Wal king Street Songkhla namun terpaksa dibataskan kepada  390 sahaja bagi memudahkan pemantauan dan pentad biran.
“Bagi menjaga standard, SMC menetapkan penjaja yang  gagal hadir berniaga dua kali berturut-berturut akan di singkirkan secara serta-merta dan diganti dengan peniaga  lain yang berada d dalam senarai menunggu,” beritahu  Peera.

Sejurus dilantik Datuk Bandar, Peera terus menjemput  beberapa agensi seperti Lembaga Perlancongan Thailand,  persatuan penjaja dan agensi pelancongan untuk merangka  konsep Walking Street.

Pegawai Majlis Perbandaran Songkhla turut melawat  beberapa pasar lambak di Pulau Pinang. Konsep pasar  lambak di Pulau Mutiara itu diguna pakai sebelum di sesuaikan dengan persekitaran dan budaya tempatan.

No comments:

Post a Comment