Translate

Tuesday, November 8, 2011

Pengunjung Gua Tempurung wajib pakai topi keselamatan

GOPENG - Pemakaian topi keledar keselamatan akan diwajibkan kepada semua pengunjung yang ingin menerokai Gua Tempurung mulai tahun hadapan.

Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan, Pembangu nan Usahawan, Pelancongan dan Hal Ehwal Wanita Perak,  Datuk Hamidah Osman berkata, cadangan itu bertujuan  meningkatkan tahap keselamatan pengunjung selaras dengan piawaian antarabangsa.

“Sebelum ini hanya pengunjung pakej Top of the World and  Short River Adventure dan Grand Tour sahaja diwajibkan  memakai topi keledar keselamatan.

“Namun mulai tahun depan sempena Tahun Melawat  Perak (TMP), kerajaan negeri Perak arahkan pengendali Gua  Tempurung APT Consortium wajibkan peraturan tersebut  kepada semua pengunjung selaras standard antarabangsa,”  katanya selepas mengadakan lawatan kerja di Gua Tem purung di sini baru-baru ini.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif Tourism Perak,  Ahmad Fathil Abdul Ghani dan Pengarah APT Consortium,  Norzita Rabaai.

Dalam perkembangan sama, beliau menyarankan lebih  ramai pemandu pelancong yang mahir berbahasa Inggeris  dilantik bagi meningkatkan kehadiran pelancong asing.

“Berdasarkan maklum balas, biarpun Gua Tempurung  menerima lebih 70,000 pengunjung pada tahun lalu namun  cuma 15 peratus sahaja pelancong asing.

“Walaupun keunikan gua batu kapur ini mampu menarik pelancong asing namun sambutan kurang memberangsakangkan mungkin berpunca daripada masalah komunikasi,” katanya.

Gua Tempurung merupakan gua batu kapur yang terkenal dengan  beribu bentuk stalakmit dan stalaktit yang membentuk  pelbagai ukiran batu unik dan menakjubkan.


Empat jenis ekspedisi ditawarkan kepada pengunjung  iaitu Golden Flowstone (tempat kering), Top of the World  (tempat kering), Top of the World and Short River Adven ture (kawasan basah) dan Grand Tour (kawasan basah)  dengan kadar bayaran sekitar RM6 hingga RM22 bagi  dewasa dan RM2.50 hingga RM11 bagi kanak-kanak.

No comments:

Post a Comment