Translate

Monday, January 4, 2010

Zambry saman Suara Keadilan

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir akan mengambil tindakan undang-undang terhadap akh bar Suara Keadilan yang menfitnah beliau kononnya disyaki pengganas oleh kerajaan Amerika Syarikat dalam keluaran terbaru surat khabar itu baru-baru ini.

Beliau berkata, walaupun sebelum ini beliau banyak bersabar dengan tohmahan dan penghinaan yang banyak dilemparkan media pembangkang terhadapnya namun tindakan akhbar milik Parti Keadilan Rakyat (PKR) tersebut kali ini sudah melampaui batas.

“Kalau saya ditahan dan dihantar pulang, siapa yang di laporkan hari-hari dalam akhbar dan televisyen sepanjang lawatan terbabit?.

“Betapa rendah tahap dan hinanya akhbar ini kerana langsung tidak mematuhi prinsip moral dan etika kewartawanan dalam pemberitaan. Saya telah berbincang dengan panel pe guam saya untuk menyaman Suara Keadilan,” katanya.

Suara Keadilan dalam keluaran terbarunya melaporkan, Zambry kononnya ditahan di Lapangan Terbang San Francisco, Amerika Syarikat sebelum dihantar pulang ke negara kerana mendakwa nama Menteri Besar Perak itu tersenarai sebagai pengganas ketika mengetuai misi pelaburan kerajaan negeri Perak ke negara tersebut baru-baru ini.

Zambry memberitahu beliau kini dalam proses berbincang dengan barisan peguamnya untuk menfailkan saman terbabit dalam tempoh tidak ditentukan lagi.

Beliau berkata, sebelum ini ada pihak yang mencadangkan beliau menyaman Suara Keadilan sebanyak lima sen sahaja bagi menunjukkan betapa rendahnya nilai pemberitaan akhbar itu.

“Namun, oleh kerana pemimpin mereka (Datuk Seri Anwar Ibrahim) suka saman orang lain dengan RM100 juta, kenapa saya tidak boleh saman mereka dengan RM100 juta juga,” katanya.

No comments:

Post a Comment