Translate

Monday, January 25, 2010

55 bidang SKM diktiraf diploma

TAIPING - Kementerian Sumber Manusia telah menyenarai pendek 55 bidang kemahiran peringkat Sijil Kemahiran Ma laysia Tahap Empat untuk diiktiraf setaraf diploma bagi tujuan penyelarasan perjawatan sektor awam.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Senator Maznah Mazlan berkata, senarai terbabit akan diserahkan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk pertimbangan dalam masa terdekat.

“Setelah diluluskan JPA kelak, lepasan SKM Tahap Empat bakal menikmati peluang pekerjaan di sektor awam dengan tangga gaji dan gred setaraf pemegang diploma.

“Ia selaras dengan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Bajet 2010 lalu,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan mesyua rat dengan 28 pengarah Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia seluruh negara di Pusat Latihan Teknologi Tinggi Taiping, Kamunting dekat sini semalam.

Maznah berkata, antara bidang kemahiran yang telah di senarai pendek tersebut ialah teknologi kimpalan, teknologi elektronik, teknologi permesinan dan teknologi komputer.

Beliau berkata, kementeriannya berharap penyelarasan per jawatan sektor awam terbabit dapat diselesaikan JPA se lewat-lewatnya penghujung tahun ini.

Dalam pembentangan Bajet 2010 pada September lalu, Najib telah mengumumkan SKM Tahap Empat diiktiraf setaraf dengan Diploma yang ditawarkan institusi pengajian tinggi awam.

Ia bertujuan untuk membuka peluang lebih luas kepada lepasan institut latihan tersebut untuk mendapatkan pekerjaan di sektor awam mahupun swasta.

No comments:

Post a Comment