Translate

Monday, January 4, 2010

MB Perak janji bantu setinggan

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Dulu kawasan hartawan kini penempatan setinggan.

Kewujudan sebuah penempatan setinggan, Kampung Chan Tai Lee yang serba daif di tengah-tengah bandar raya ini me meranjatkan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.

Beliau berkata, biarpun begitu hampir pusat bandar yang sedang pesat membangun, kehidupan 73 keluarga di Silibin itu cukup menyedihkan.

“Saya tidak pernah tahu kewujudan Kampung Chan Tai Lee. Hati saya amat tersentuh melihat nasib penduduk ini yang kebanyakan daif dan menetap di tempat tinggal yang tidak sempurna.

“Mereka perlu ditolong, kerajaan negeri berjanji akan ce pat-cepat selesaikan masalah penduduk kampung ini,” ka tanya.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan lawatan ke Kampung Chan Tai Lee yang seluas 32.4 hektar atas inisiatif Persatuan Kebajikan Masyarakat Buntong (PKMB) dan MIC Perak semalam.

Zambry berkata, oleh kerana penempatan setinggan yang kini sudah berusia kira-kira 100 tahun itu berada di tanah per sendirian, perbincangan dengan pemilik tanah tersebut untuk pembangunan semula kawasan terbabit perlu dilakukan bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Sehubungan itu, beliau memberitahu Datuk Bandar Ipoh, Datuk Roshidi Hashim telah diarahkan untuk berhubung de ngan pewaris Chan Tai Lee yang kini dipercayai menetap di Britain dengan kadar segera.

“Kalau ini tanah kerajaan, saya yakin masalah ini boleh selesai hari ini (semalam) tapi sebab ia dibina tanah persendirian beberapa prosedur perlu diambil.

“Apa pun penderitaan penduduk Kampung Chan Tai Lee akan diselesaikan segera. Saya seru penduduk bersabar dan bersatu,” katanya.

Kampung Chan Tai Lee yang wujud sejak 1910-an mempunyai 73 keluarga yang menghuni 50 buah rumah di atas tanah milik persendirian milik pewaris hartawan, Chan Tai Lee.

Selain masalah kemiskinan tegar, penempatan setinggan yang berada di bawah seliaan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) itu tidak mempunyai sistem perparitan teratur.

Ia juga tidak mempunyai sistem kutipan sampah terurus selain berhadapan dengan masalah banjir kilat dan ancaman haiwan berbisa kerana dikelilingi belukar tebal.

Penduduk mendakwa aduan mereka tidak pernah dipeduli Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Buntong, A. Sub ramaniam dari DAP yang tidak pernah turun padang ke kawasan terbabit sejak memenangi pilihan raya umum pada Mac 2008.

No comments:

Post a Comment