Translate

Tuesday, January 12, 2010

EON Bank tumpu pasaran setempat

TELUK INTAN - Kumpulan EON Bank Bhd. menyasar untuk membuka lebih banyak cawangan baru bagi meningkatkan perkhidmatan rangkaian sektor perbankannya di sebalik run dingan pengambilalihan dengan Hong Leong Bank Bhd. (HLB).

Ketua Rangkaian Pengedaran dan Pengurusannya, Looi Kok Soon berkata, EON Bank kini memberi tumpuan terhadap keperluan perbankan di bandar-bandar kecil seluruh negara bagi meningkatkan bilangan pelanggannya yang kini berjumlah 1.5 juta.

“EON Bank tidak mahu menjadi bank terbesar negara tetapi menjadi bank pilihan masyarakat setempat. Kami melihat potensi pelanggan baru di bandar-bandar kecil tetapi stra tegik.
“Selain cawangan Teluk Intan yang dilancarkan hari ini (semalam), sebuah cawangan baru akan dibuka di Kulim, Kedah pada pertengahan Februari depan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri perasmian ca wangan terbaru Eon Bank yang disempurnakan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Eon Bank, Micheal Lor Chee Leng di Bandar Baru Teluk Intan di sini semalam.

Cawangan yang mempunyai 11 kakitangan itu merupakan cawangan ke-140 EON Bank.

Jelas Kok Soon, pihaknya penyediaan lebih banyak ke mudahan perbankan layan diri seperti mesin pengeluaran tunai automatik, mesin deposit tunai dan cek di semua cawangannya sejak 2008.

Menurutnya, sebanyak 30 cawangan EON Bank menerima imej baru kumpulan itu manakala kerja pengubahsuaian semua cawangannya menelan kos hampir RM180 juta dan ia dijangka siap pada pertengahan 2011.

Sementara itu, Chee Leng berkata, penggabungan antara bank tersebut dengan Hong Leong Bank Bhd. (HLB) tidak akan berlaku dalam masa terdekat.

Katanya, proses rundingan mengambil alih aset, liabiliti dan ekuiti dalam EON Capital Bhd. dijangka memakan masa.

“Buat masa ini semua operasi dan perancangan EON Bank akan berjalan seperti biasa,” katanya.

No comments:

Post a Comment