Translate

Tuesday, September 3, 2024

Empangan Sabo dibina di Hulu Terengganu

 

  • Oleh MOHD AZLI ADLAN

DUNGUN – Sebuah Empangan Sabo akan dibina di Hulu Terengganu bagi mengurangkan impak banjir luar biasa disebabkan fenomena kepala air yang menjejaskan daerah itu pada dua tahun lalu.

Timbalan Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air , Akmal Nasrullah Mohd. Nasir berkata, projek bernilai kira-kira RM30 juta tersebut telah diluluskan oleh kerajaan Persekutuan baru-baru ini.

“Infrastruktur (empangan) Sabo tersebut bertujuan mengurangkan impak banjir disebabkan aliran puing.

“Ia kini dalam fasa pra pelaksanaan dan kerja-kerja pembinaan fizikal dijangka akan bermula pada tahun 2025,” katanya
di Paka di sini hari ini.

Terdahulu beliau menyerahkan tiga projek tebatan banjir dikendalikan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) kepada Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Utiliti, dan Pembangunan Luar Bandar Terengganu, Zawawi Ismail.

Hulu Terengganu pernah dilanda banjir luar biasa disebabkan aliran puing dan kepala air yang turut menjejaskan struktur sekitar Empangan Kenyir pada Februari 2022.

Akmal Nasrullah berkata, infrastruktur Sado itu merupakan sebahagian 23 projek di bawah JPS yang diluluskan kerajaan Persekutuan di Terengganu.

“Ia membabitkan 18 projek sambungan dan lima projek baharu melibatkan peruntukan keseluruhan RM2.4 bilion,” katanya. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment