Translate

Wednesday, June 26, 2024

Guna wang rasuah untuk berjudi

KUALA TERENGGANU - Dua pegawai kanan sebuah agensi penguat kuasa ditahan reman selama lima hari sehingga Jumaat ini berhubung kes meminta dan menerima rasuah sebagai dorongan membantu melepaskan tiga lelaki yang ditahan kes dadah .

Seorang wanita yang juga isteri salah seorang suspek lelaki berkenaan turut direman empat hari  bagi membantu siasatan kes sama. 

Perintah reman terbabit dibenarkan oleh Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Kuala Terengganu, Yuhanis Mohd. Roslan semalam. 

Sumber berkata, ketiga-tiga suspek berusia dalam lingkungan 30-an dan 40-an disyaki meminta dan menerima suapan berjumlah RM30,000 daripada seorang lelaki untuk melepaskan tiga rakan lelaki tersebut yang ditangkap di bawah Akta Dadah Berbahaya 1952.

"Perbuatan itu disyaki dilakukan pada tahun 2021 sewaktu kedua-dua pegawai  kanan agensi penguatkuasaan itu masih bertugas di Terengganu. 

"Siasatan awal mendapati wang itu digunakan salah seorang suspek yang kini sudah berpindah di Kedah bersama isterinya untuk pelaburan judi online," katanya semalam. 

Sumber itu memberitahu, siasatan mendapati pada awalnya, wang rasuah terbabit dimasukkan ke dalam akaun bank pihak ketiga sebelum dipindahkan ke dalam akaun bank isteri suspek. 

Ketiga-tiga suspek ditahan sewaktu memberi keterangan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Terengganu di sini petang kelmarin.  Kes disiasat mengikut Seksyen 16(a)(B) Akta SPRM 2009.

No comments:

Post a Comment