Translate

Monday, June 3, 2024

Beli diesel subsidi di stesen minyak, jual di pasaran gelap


Oleh MOHD AZLI ADLAN

KEMAMAN – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Kos Sara Hidup (KPDN) terus agresif melumpuhkan sindiket penyeludupan minyak diesel bersubsidi di Terengganu dengan melalukan dua serbuan melibatkan rampasan keseluruhan RM116,800 di daerah ini dan Dungun pada kelmarin.

Serbuan di sebuah stesen minyak di Kerteh di sini dan sebuah tapak projek pembinaan di Bukit Besi, Dungun berkenaan berjaya menyita 13,270 liter minyak diesel disyaki bersubsidi.

Pengarah KPDN Terengganu, Saharuddin Mohd. Kia berkata, dua serbuan tersebut turut berjaya menahan empat lelaki berusia dalam lingkungan 20 hingga 70 tahun disyaki anggota sindiket terbabit bagi membantu siasatan.

“Siasatan awal mendapati anggota sindiket terbabit akan membeli minyak diesel bersubsidi di stesen-stesen minyak di sekitar daerah ini dan Dungun menggunakan lori yang telah diubahsuai.

“Minyak diesel bersubsidi tersebut kemudiannya akan dijual di pasaran gelap untuk kegunaan industri di kawasan perindustri berdekatan,” katanya di sini hari ini.

Saharuddin berkata, serbuan pertama di sebuah stesen minyak di Kerteh di sini pada pukul 12 tengah hari, Selasa lalu menjumpai sebuah lori diubahsuai yang mengandungi 270 liter minyak diesel disyaki bersubsidi.

Beliau berkata, serbuan kedua di sebuah tapak projek pembinaan di Bukit Besi, Dungun pada pukul 4 petang, hari sama pula berjaya menjumpai tangki skid mengandungi 13,000 liter minyak diesel disyaki bersubsidi.

“Kedua-dua kes itu sedang disiasat mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961,” katanya. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment