Translate

Friday, June 14, 2024

Suri rumah rugi RM125,000 tertipu skim emas online

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Seorang suri rumah mendakwa kerugian lebih RM125,000 ekoran menjadi mangsa penipuan skim pelaburan emas yang disertai hampir tiga tahun lalu.

Mangsa berusia 30 tahun mendakwa rasa tertipu apabila hanya menerima RM2,500 bayaran balik pelaburan dilakukannya sebelum membuat laporan polis baru-baru ini.

Ketua Polis Terengganu, Datuk Mohd. Khairi Khairuddin berkata, mangsa mendakwa telah diperkenalkan dengan skim pelaburan ditawarkan sebuah syarikat emas secara dalam talian yang berpengkalan dari Kelantan daripada kakak iparnya pada pukul 6 petang, 10 Ogos 2021.

“Mangsa dikatakan tertarik dengan pakej emas murah tersebut dengan bersetuju menjadi ejen kakak iparnya.

“Begitupun sejak bulan September 2023, mangsa mendakwa tidak lagi menerima bayaran komisyen malah dia dan pelanggannya juga tidak menerima emas dijanjikan seperti biasa,” katanya di sini hari ini.

Mohd. Khairi berkata, suri rumah terseut mendakwa telah bersemuka dengan pengasas syarikat emas terbabit sebelum dijanjikan baharan balik modal jual emas berjumlah keseluruhan, RM127,991 yang telah dibuatnya.

Beliau berkata, berdasarkan perjanjian bertulis berkenaan, pengasas syarikat emas itu berjanji membuat pembayaran terbabit secara ansuran.

“Bagaimanapun bayaran dibuat sehingga Disember 2023 dan berjumlah hanya RM2,500.

“Ia membuat mangsa rasa tertipu sedangkan dia terus menerima tekanan daripada ejen di bawahnya serta pelanggan-pelanggan,” katanya. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment