Translate

Sunday, January 25, 2015

Peniaga pasar malam bertempur dengan MBSA

SHAH ALAM - Seramai 96 peniaga pasar malam nekad berniaga di tapak asal di Jalan Sungai Long, Kampung Bukit Naga, Seksyen 32 di sini semalam biarpun diarah  berpindah ke tapak baharu oleh Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).

Biarpun mengawal rapi tapak terbabit selama lebih dua jam, ketegasan anggota penguat kuasa pihak berkuasa tempatan itu kendur selepas kesemua peniaga terbabit bertindak agresif merempuh hadangan kon seterusnya memacak gerai jualan di tapak yang sudah diduduki sejak 16 tahun lalu pada kira-kira pukul 5.30 petang semalam.

Sebelum ini, peniaga pasar malam yang beroperasi pada setiap Jumaat dari pukul 3 petang hingga 10 malam itu telah diarahkan MBSA untuk berpindah ke lokasi baru di Jalan Hon, Seksyen 34 berkuatkuasa minggu lalu kerana didakwa mengganggu kelancaran trafik penduduk Taman Desa Kemuning dan Taman Seksyen 32 yang terletak bersebelahan.

Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Malam Kampung Bukit Naga, Muhammad Al-Hafiz Hasnil menolak dakwaan tersebut dan memberitahu tapak pasar malam itu tidak menghalang laluan masuk utama ke dua taman perumahan terbabit yang wujud pada tahun 2006 kerana peniaga telah berpindah beberapa meter baru-baru ini.

"Aduan tersebut juga tidak menggambar keseluruhan penduduk Kampung Bukit Naga kerana kaji selidik yang dibuat baru-baru ini menunjukkan lebih 80 peratus penduduk setempat mahu tapak pasar malam ini dikekalkan," dakwanya kepada pemberita di sini semalam.

Dalam pada itu, wakil Jabatan Pelesenan MBSA memberitahu, PBT terbabit yang mengambil alih pengurusan pasar malam itu daripada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Bukit Naga mulai Jun lalu mendapati tapak di Jalan Sungai Long tidak lagi sesuai ekoran tekanan pembangunan.

No comments:

Post a Comment