Translate

Wednesday, January 14, 2015

Kurator Padat dituduh terima wang suapan

SHAH ALAM - Seorang kurator Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (Padat) dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas dua pertuduhan memperaku dokumen palsu dan menerima rasuah melibatkan pembelian peralatan muzik yang tidak wujud berjumlah RM56,940 kira-kira dua tahun lalu.

Mohd. Subli Musa, 35, dari Bandar Bukit Raja, Klang dekat sini dituduh melakukan kesalahan tersebut di pejabat Padat yang terletak di Tingkat Tujuh, Wisma Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor, Seksyen 14 di sini pada 7 Mei 2013.

Dia yang mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan sebaik kertas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Datuk Noradidah Ahmad.

Tertuduh didakwa memperaku dokumen palsu kononnya telah menerima peralatan muzik iaitu sebuah keyboard berharga RM7,140 untuk kumpulan kesenian Padat yang sebenarnya tidak wujud.

Bagi pertuduhan kedua pula, tertuduh didakwa mendapatkan suapan berjumlah RM38,000 daripada sebuah syarikat, Security Multi Solutions bagi meluluskan kerja-kerja pembekalan peralatan muzik tradisional bernilai RM49,800 untuk kumpulan kesenian agensi kerajaan negeri Selangor tersebut.

Mohd. Subli menghadapi pertuduhan mengikut Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan Seksyen 23 akta sama bagi kedua-dua pertuduhan tersebut.

Dia boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan denda sehingga lima kali nilai suapan atau RM10,000 mana yang lebih tinggi jika bersalah.

Noradidah membenarkan Mohd. Subli dibebaskan dengan wang jaminan RM10,000 dan seorang penjamin serta menetapkan sebutan semula kes pada 10 Februari ini.

Tertuduh yang mempunyai tiga anak berusia dari 10 bulan hingga tujuh tahun membayar wang jaminan tersebut.




No comments:

Post a Comment