Translate

Tuesday, January 13, 2015

Harga sayur naik di Sarawak

Oleh MULLER ASSEN, MEGAT LUFTI MEGAT RAHIM, SITI KAMILAH MUSTAPHA dan MOHD. AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my

KUCHING - Harga sayur di beberapa pasar utama di negeri ini mencatatkan kenaikan antara 50 sen hingga RM1 sekilogram sepanjang musim tengkujuh ini.

Antara sayur yang naik harga ialah bayam, terung, kacang panjang, kacang buncis, petola, bendi dan peria.

Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Sarawak, Stanley Tan berkata, kenaikan harga sayur tersebut bukan berpunca daripada permintaan tinggi tetap keadaan cuaca sejak kebelakangan ini.

"Pemeriksaan menerusi Ops. Pasca Banjir itu bagaimanapun mendapat harga sayur masih terkawal dan tidak membebankan pengguna," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Kelmarin kira-kira pegawai penguat kuasa PPDNKK Sarawak sudah dikerahkan untuk melakukan pemantauan harga barangan sepanjang Ops. Panca Banjir.

Sementara itu, Pengarah PPDNKK Perlis, Khairul Amin Talib memberitahu, pihaknya telah menggerakkan 40 peguat kuasa memantau dan memeriksa harga makanan serta barangan keperluan asas oleh pemborong, peniaga pasar, pasar raya termasuk pasar tani di seluruh Perlis.

"Setakat ini, tidak berlaku kenaikan harga dan kita akan memastikan setiap peniaga mematuhi peraturan," katanya.

Di Selangor pula, Penolong Pengarah Kanan PPDNKK negeri, Yusof Bakar memberitahu, berlaku kenaikan harga terutama sayur bayam, bendi dan sawi di negeri berkenaan.

"Namun kami masih memantau perkembangan tersebut dan mempertimbang untuk menguatkuasa Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 kerana mengesan terdapat unsur-unsur manipulasi harga dalam kenaikan harga sayur berkenaan," ujarnya.

Sementara itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Hasan Malek berkata, pihaknya telah memeriksa sebanyak 2,651 remis perniagaan semalam selepas Ops. Pasca Banjir dilancarkan dua hari lalu.

Daripada jumlah itu, penguat kuasa telah mengeluarkan kompaun sebanyak RM1,800 kepada premis yang gagal mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.

"Sebanyak 15 kes telah dikesan di Johor apabila peniaga gagal mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh kementerian.

"Jumlah pemeriksaan oleh KPDNKK hari ini (semalam) melibatkan 1,428 pasar basah, pasar malam (392) dan gerai makan (186) di samping pasar tani, kedai makan, medan selera, kedai runcit, pasar raya mini, pasar raya besar dan pemborong," katanya.

Hasan menambah, sebanyak 12 kes dalam Ops. Pasca Banjir itu disiasat di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 manakala tiga lagi kes mengikut Akta Perihal Dagangan 2011.

No comments:

Post a Comment