Translate

Monday, January 26, 2015

Rita tuntut pembelanjaan makan minum RM1,500 sebulan

SHAH ALAM - Pelakon Rita Rudaini Mokhtar membantah dakwaan bekas suaminya, Aidil Zafuan Abdul Razak yang menyifatkan tuntutan tunggakan nafkah pembelanjaan makanan sebanyak RM30,000 bagi tempoh 20 bulan atau RM1,500 sebulan sebagai melampau di Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam.

Sewaktu disoal balas peguam syarie, Rushdan Sujak Rafie yang mewakili Aidil Zafuan, Rita Rudaini, 39, memberitahu tuntutan sebanyak RM50 sehari itu meliputi sarapan, makan tengah hari, minum petang dan makan malam bagi dia dan dua anak lelakinya, Airit Rayyan Rizqin, 6, dan Airit Qaqa Arjuna, 4.

"Kos RM50 sehari tersebut meliputi memasak sendiri atau membeli makanan di luar (premis makanan). Biasanya saya membeli (makanan) dan hanya memasak apabila tidak bekerja," jelasnya pada pembicaraan kes tuntutan tunggakan nafkah berjumlah RM102,000 di hadapan Hakim Mawardi Che Wan di Mahkamah Tiggi Syariah di sini semalam.

Pembicaraan tersebut berlangsung tanpa kehadiran Aidil Zafuan dan Mawardi dimaklumkan ketiadaan pemain pertahanan Johor Darul Takzim (JDT) itu disebabkan dia sedang sibuk membuat persiapan akhir untuk musim baharu Liga Malaysia.

Pembelanjaan makanan RM1,500 sebulan itu merupakan sebahagian daripada tuntutan nafkah bulanan sebanyak RM5,100 sebulan yang dimohon Rita Rudaini bagi tempoh 20 bulan ditinggalkan bekas suaminya bermula Januari 2012 sehingga diceraikan menerusi sistem kiriman ringkas (SMS) pada Ogos 2013.

Begitupun, Rita Rudaini mengakui amaun resit pembayaran makanan bagi April 2012 yang dilampirkan sebagai dokumen sokongan bagi tuntutan terbabit menunjukkan kos makanan mereka tiga beranak ialah pada bulan tersebut tidak mencapai RM1,500.

Dalam perkembangan sama, dia juga tidak bersetuju dengan dakwaan Aidil bahawa pembelanjaan bil utiliti sebanyak RM600 sebulan yang dituntutnya sebagai melebihi keperluan.

Rita Rudaini yang diwakili peguam syarie, Datuk Zaidi Mohd Zain berkata, tuntutan itu merupakan anggaran pembayaran bil elektrik, air dan stesen televisyen berbayar, Astro yang biasanya melebihi RM600.

Dia yang pernah pernah membintangi beberapa filem seperti Mami Jarum, Cinta, Balistik, Mistik dan Mami Jarum Jr memfailkan tuntutan tunggakan nafkah berjumlah RM102,000 berkenaan pada 20 Januari 2014.

Rita Rudaini yang menetap di Challis Damansara, Kota Damansara, Petaling Jaya dekat sini percaya Aidil Zafuan, 28, mampu membayar tunggakan nafkah berkenaan memandangkan bekas suaminya mempunyai pendapatan lebih RM50,000 sebulan dan memiliki kereta mewah Mercedes CLS350 dan motosikal berkuasa tinggi Ducati Monster.

Pasangan terbabit bernikah di Songkhla, Thailand pada tahun 2008 dan disahkan bercerai oleh Mahkamah Rendah Syariah Seremban pada 6 September 2013.

No comments:

Post a Comment