Translate

Monday, January 26, 2015

Penduduk rayu diberikan lebih masa untuk berpindah

KLANG - Penduduk Kampung Sungai Bertek di sini yang diarah berpindah bagi memberi laluan kepada projek pembinaan jambatan ketiga Klang merayu kerajaan negeri Selangor agar memberi mereka lebih masa bagi mengosongkan tanah tersebut.

Seorang penduduk, Razman Abu Bakar, 65, mendakwa, arahan yang dikeluarkan Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Klang tersebut terlalu tergesa-gesa sehingga menyukarkan mereka yang telah menduduki tanah pusaka terbabit sejak puluhan tahun lalu untuk mencari penempatan baharu.

"Lagipun persetujuan bersama bagi kadar bayaran pampasan yang sepatutnya kami terima masih belum. Beri lebih masa untuk berunding bagi mencapai keputusan menang-menang.

"Kami bukan tidak mahu berpindah, apatah lagi menentang pembangunan tetapi mohon ambil perhatian kepada kebajikan kami yang rata-ratanya merupakan pesara," dakwanya ketika di temui di rumahnya di Kampung Sungai Bertek di sini semalam.

Seorang lagi penduduk, Rusimah Iskandar, 57, pula mendakwa kadar pampasan yang ditentukan kerajaan negeri iaitu RM39 bagi setiap 0.3048 meter tanah diduduki mereka sebagai tidak memadai.

Pelakon popular 70-an yang lebih dikenali sebagai Rose Iskandar mendakwa, kadar itu lebih rendah daripada ditentukan jurunilai bertauliah iaitu RM45 bagi setiap 0.3048 meter.

"Sudah lah tanah yang kami duduki dari ibu bapa kami ini berstatus pegangan bebas dan rizab Melayu. Kami tidak berpuas hati dengan sikap pegawai PTG Klang acuh tidak acuh dan seakan cuba memaksa kami menerima pampasan ditetapkan secepat mungkin.

"Kami gesa Menteri Besar Selangor, Azmin Ali peduli dengan masa depan kami sebagai rakyat selaras dengan slogan dia selama ini," dakwa ibu tunggal berkenaan.

Kerajaan negeri Selangor telah melancarkan projek Jambatan Ketiga Klang sepanjang 2.5 kilometer dengan kos lebih kurang RM199 juta dan ia dijangka siap sepenuhnya pada Julai depan.

No comments:

Post a Comment