Translate

Friday, June 7, 2013

Kerajaan Persekutuan bakal bina tiga hospital baharu di Perak

MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

TELUK INTAN - Kerajaan Persekutuan akan membina tiga buah hospital baharu di negeri ini untuk meningkatkan kemudahan keapda penduduk setempat.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri S. Subramaniam berkata, tiga hospital baharu itu ialah Hospital Parit Buntar, Hospital Kampar dan Hospital Seri Iskandar yang akan dibina dalam tempoh terdekat sini dan dijangka siap pada tahun 2018.

Menurutnya, pembinaan hospital itu menunjukkan komitmen kerajaan Persekutuan untuk meningkatkan taraf perkhidmatan kesihatan setanding di peringkat antarabangsa.

"Kos pembinaan Hospital Parit Buntar dianggarkan bernilai RM150 juta, Hospital Kampar sebanyak RM120 juta sementara projek Hospital Seri Iskandar masih peringkat penilaian.

"Setakat ini proses pengambilan tanah ketiga-tiga buah hospital tersebut sudah selesai dan kita akan memulakan kerja-kerja pembinaan tidak lama lagi," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian Klinik Kesihatan Teluk Intan di sini semalam.

Perasmian klinik kesihatan itu disempurnakan Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah.

Turut berangkat Raja Puan Besar Perak, Tuanku Zara Salim. Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadri juga hadir.

Dalam perkembangan sama, Subramaniam memberitahu sebuah blok bangunan baharu yang menempatkan Unit Penjagaan Ibu Mengandung dan Anak-Anak akan dibina di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), Ipoh dekat sini.

Beliau berkata, penyediaan kemudahan tambahan itu adalah bagi perkhidmatan kesihatan kepada ibu dan kanak-kanak di HRPB.

No comments:

Post a Comment