Translate

Tuesday, June 11, 2013

Angkara minta rasuah

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


IPOH - Tindakan jahat seorang Pembantu Syariah meminta suapan RM1,000 daripada seorang wanita berbalas apabila dia dihukum penjara dua tahun dan denda RM20,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam.
Mohd. Shahrin Ahmad, 29, yang bertugas di Mahkamah Syariah Parit Buntar dekat sini diperintahkan menjalani hukuman itu selepas Hakim Julie Leck Abdullah mendapatinya bersalah meminta dan menerima rasuah tersebut bagi menyelesaikan kes anak wanita itu yang hamil di luar nikah lebih dua tahun lalu.
Berdasarkan fakta kes, tertuduh telah meminta rasuah berkenaan dengan cara menghubungi pengadu dari pejabat Mahkamah Syariah Parti Buntar pada pukul 3.20 petang 8 Oktober 2010 dan mendakwa boleh menggunakan bidang kuasanya untuk membantu menyelesaikan kes anak perempuannya itu.
Tertuduh yang sudah lapan tahun berkhidmat sebagai Pembantu Syariah kemudian didakwa menerima wang tersebut daripada pengadu di tempat letak kereta mahkamah syariah berkenaan kira-kira satu jam selepas itu.


Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 16(a)(B)/17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara 20 tahun, denda 10 kali suapan atau RM10,000 atau mana yang lebih tinggi.

Hakim Julie Leck kemudian menjatuhkan hukuman penjara dua tahun dan denda RM10,000 bagi kedua-dua pertuduhan dan memerintahkan ia berjalan serentak bermula semalam.

Beliau turut memerintahkan tambahan hukuman penjara selama tiga bulan bagi setiap pertuduhan sekiranya Mohd. Shahrin gagal membayar denda tersebut. Beliau turut membenarkan hukuman penjara ditangguh.

Tertuduh yang diwakili peguam Mohd. Asri Othman dan Hatim Musa kemudian dihantar ke Penjara Tapah selepas gagal membayar denda tersebut.

No comments:

Post a Comment