Translate

Tuesday, December 13, 2011

SPNB perkenal rumah mesra alam

IPOH - Semua Rumah Mesra Rakyat (RMR) yang akan dibina Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) mulai tahun depan berciri reka bentuk baharu yang mesra alam.

Pengarah Urusan SPNB, Prof. Datuk Dr. Kamarul Rashdan Salleh berkata, pembinaan rumah terbabit bakal menggunakan komponen mesra alam yang mampu menyerap haba sekali gus mengurangkan penggunaan tenaga elektrik.

"Reka bentuk baharu itu menjadikan rumah dibina di bawah skim RMR kurang hangat semasa cuaca panas terik. Ia akan mengurangkan penggunaan kipas angin dan penghawa dingin sekali gus menggurangkan penggunaaan tenaga elektrik.

"Selain itu, sebuah sistem yang mampu menadah air hujan untuk kegunaan isi rumah seperti tandas akan turut dipasang," katanya kepada pemberita semelas majlis penyerahan kunci rumah baharu kepada pasangan suami isteri, Suparman Wadiman, 76, dan Aziah Endut oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Manjoi, Datuk Nadzri Ismail di Kampung Tersusun Sri Klebang di sini semalam.

Pembinaan rumah baharu di bwwah RMR itu sebagai ganti kepada rumah warga emas berkenaan yang terbakar pada Oktober lalu selepas hanya empat bulan diduduki.

Kamarul Rashdan memberitahu, prototaip reka bentun baharu berkenaan dijangka siap tidak lama lagi dan bakal dipertonton kepada awam pada akhir bulan ini.

"Individu yang terlibat dalam pembinaan rumah di bawah skim RMR selepas ini juga diberi kebebasan memilih antara salah satu reka bentuk berkenaan berdasarkan latar belakang keluarga, sosial dan lokasi masing-masing," katanya.

Kamarul Rashdan berkata, reka bentuk rumah baharu itu lebih luas dengan berkeluasan 93 meter persegi berbanding 80 meter persegi sebelum ini dan harga ditawarkan cuma RM65,000.

No comments:

Post a Comment