Translate

Tuesday, December 13, 2011

Padah halang kekasih ke KL

 Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

TAPAH – Kemarahan 1,200 pengguna kereta api yang terkandas dari Tapah Road ke Tanjung Malim ekoran panggilan bom palsu sedikit reda apabila seorang lelaki dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam.

Jurujual sebuah syarikat jualan langsung, N. Navindran, 25, dari Jalan Kampung Banjar, Teluk Intan dekat sini bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas tuduhan membuat panggilan palsu tersebut kepada polis melalui telefon bimbitnya pada pukul 1.45 pagi, 1 Disember lalu.

Berdasarkan fakta kes, Navindran telah mendakwa kewujudan bom di sepanjang 76 kilometer laluan kereta api itu menerusi panggilan telefon kepada seorang anggota polis yang bertugas di Pejabat Pegawai Bertugas Ibu Pejabat Polis (IPD) Tapah.

Namun selepas pemeriksaan teliti di 21 buah jambatan di situ dan perkhidmatan kereta api terjejas lebih 10 jam, maklumat yang diberikan anak pengusaha restoran di Teluk Intan itu didapati palsu.

Difahamkan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) rugi lebih RM500,000 berikutan kejadian itu.

Sehubungan itu, Navindran dituduh membuat ugutan jenayah yang bertujuan untuk menyebabkan kematian, kecederaan dan kegentaran orang ramai mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan. Sabit kesalahan dia boleh dipenjara tujuh tahun dan denda. Tertuduh diwakili peguam bela, V. Santhiran.

Majistret Fairuz Adiba Ismail membenarkan tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM6,000 dan menetapkan 9 Januari ini sebagai tarikh sebutan semula kes.

Baru-baru ini, Kosmo! melaporkan siasatan polis terhadap kes tersebut hampir terungkai dengan tertangkapnya seorang lelaki yang disyaki berbuat demikian semata-mata hendak menghalang kekasihnya pergi ke Kuala Lumpur.

Suspek berbuat demikian untuk menghalang kekasihnya yang juga bekerja di situ untuk pergi berkursus di Kuala Lumpur dengan menaiki Tren Elektrik (ETS).

Difahamkan, dia cemburu kerana bimbang jika kekasihnya terpaut hati terhadap seorang rakan sekerja mereka yang turut mengikuti kursus itu

No comments:

Post a Comment