Translate

Sunday, October 10, 2010

Tiga lagi mayat nelayan ditemui

IPOH - Baki tiga mayat nelayan yang hilang setelah terlibat dalam insiden bot nelayan terbalik akibat dilanggar sebuah kapal dagang di Selat Melaka dekat Sabak Bernam, Selangor pada Khamis lalu dijumpai semalam.

Mayat Kee Teck Huat, 47,Lim Lian Sy, 28, dan Kee Cheng Chong, 59, ditemui terapung di tiga kawasan berbeza ki ra-kira tiga batu nautika dari lokasi kejadian.

Pada Khamis lalu, dua mayat nelayan ditemui iaitu seorang lelaki warga Thailand yang dikenali sebagai Mohamad, 40, dan Tan Siu Giong, 36, seorang penduduk tempatan ma nakala mayat Tan Chang Peng, 45, pula dijumpai pukul 10.45 pagi kelmarin.

Dengan penemuan mayat Teck Huat, Lian Sy dan Cheng Chong menjadikan korban bot nelayan yang dilanggar kapal tangki minyak meningkat kepada enam orang.

Komander Pasukan Gerakan Marin (PGM) Wilayan Satu, Asisten Komisioner Zainul Abidin Hasan berkata, mayat Teck Huat yang juga tekong bot nelayan tersebut dijumpai kira-kira 12.2 batu nautika dari Kuala Bagan Nakhoda Omar, pada 7.20 pagi.

“Mayat Lian Sy pula ditemui terapung lebih kurang 0.3 batu nautika dari lokasi Teck Huat dijumpai pada 8.40 pagi manakala mayat Cheng Chong dikesan kira-kira 13.95 batu nautika dari Kuala Bagan Nakhoda pada 9.55 pagi.

“Ketiga-tiga mayat nelayan tersebut kemudian dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Jemaah (HTAJ), Sabak Bernam untuk bedah siasat,” katanya ketika dihubungi di sini se malam.

Kosmo! 8 Oktober lalu melaporkan sebuah bot nelayan tempatan yang berpengkalan di Hutan Melintang dekat sini terbalik akibat dilanggar sebuah kapal tangki minyak di Selat Melaka iaitu kira-kira 10 batu nautika dari Kuala Bagan Nakhoda Omar, Sabak Bernam.

Dalam kejadian pada pukul 3.40 pagi itu, enam nelayan terkorban manakala empat lagi nelayan termasuk seorang warga Thailand cedera ringan.

Sepuluh nelayan termasuk lapan warga Thailand yang terselamat dalam insiden tersebut terpaksa berpaut pada bot terbabit selama kira-kira tujuh jam sebelum diselamatkan.

No comments:

Post a Comment