Translate

Thursday, October 7, 2010

Nelayan asing didenda RM200,000


MANJUNG - Mahkamah Majistret Seri Manjung menjatuhi hukuman denda RM200,000 atau penjara enam bulan terhadap seorang tekong sebuah bot nelayan Indonesia, Khairul Saleh, 53, setelah dia didapati bersalah menceroboh perairan negara dekat Pulau Jarak dekat sini pada 27 September lalu.

Majistret Nur Shahidah Abdul Rahim turut memerintahkan tiga awak-awak bot Bintang Kejora yang berpengkalan di Medan, Indonesia itu iaitu Udin Asron, 20, Amir Mat Isa, 37 dan
Juar Baharom, 30, dihukum denda RM20,000 atau penjara enam bulan.

Semua tertuduh yang didapati tidak mempunyai dokumen pengenalan diri dan kebenaran permit menangkap ikan yang sah mengaku bersalah sebaik sahaja pertuduhan dibacakan Pegawai Pendakwa, Leftenan Maritim Mohd. Faizal Ma rzuki.

Berdasarkan fakta kes, Khairul dan tiga tertuduh lain ditahan oleh kapal Agensi Penguat Kuasa Maritim Malaysia (APMM), KM Marlin ketika sedang memasang rawai untuk menangkap ikan di perairan negara iaitu 18 batu nautika dari barat Pulau Jarak pada 2.08 petang, 27 September lalu.

Sehingga petang semalam, kesemua nelayan terbabit gagal melunaskan bayaran denda tersebut dan ditahan di Penjara Tapah dekat sini.

No comments:

Post a Comment