Translate

Thursday, October 7, 2010

Gadis bisu dikhuatiri jadi pengemis

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

KUALA KANGSAR – Kehilangan seorang gadis dari kalangan orang kurang upaya (OKU) Nor Yuniza Mohd. Yunus, 22, (gambar) lebih sebulan setengah lalu meresahkan keluarganya kerana dia dikhuatiri dipaksa menjadi pengemis.

Kakaknya, Nor Asrina, 24, berkata, adiknya yang cacat pendengaran dan pertuturan itu didakwa kali terakhir ditemui mengemis di Sungai Udang, Melaka.

Katanya, dia dimaklumkan oleh seseorang yang mendakwa melihat adiknya meminta sedekah di kawasan tersebut sambil dipantau seorang wanita berpurdah dan seorang lelaki pada pukul 1.30 petang, 27 Ogos lalu.

“Nor Yuniza juga didakwa ditemui berada di dalam sebuah van yang turut dinaiki dua individu terbabit pada sebelah malam di Alor Gajah, Melaka,” katanya ketika ditemui Kosmo! di kediamannya di Perumahan Awam 4, Kenas di sini semalam.

Bercerita lanjut, Nor Asrina berkata, adiknya keluar ke bandar Kuala Kangsar yang terletak kira-kira lima kilometer dari rumahnya seorang diri tanpa membawa pakaian pada 21 Ogos lalu.

Katanya, adiknya memberitahu keluarga ingin bertemu seorang rakannya di situ.

Bagaimanapun katanya, selepas tidak pulang menjelang malam dan telefon bimbitnya gagal dihubungi, keluarganya membuat laporan polis mengenai kehilangannya.

Sejak itu, ujarnya, usaha untuk mencarinya diteruskan dan dakwaan Nor Yuniza diperangkap sindiket menjadi pengemis amat meresahkan keluarga.

Sementara itu, ibu Nor Yuniza, Nor Jahan Ali Ahmad, 48, berkata, kehilangan anak kedua daripada tiga beradik itu menyebabkan sambutan Aidilfitri keluarga tersebut pada tahun ini hambar.

Katanya, anak Nor Asrina, Mohd. Amir Asy raf, 2, yang selama ini amat rapat dengan Nor Yuniza itu juga murung dan asyik meragam sejak kehilangan ibu saudaranya itu.

Sehubungan itu, Nor Jahan meminta orang ramai yang terserempak dan mempunyai maklumat mengenai maklumat mengenai anaknya itu agar menghubungi Nor Asrina di talian 017-5486691 atau 05-7776117.

Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Supri tendan Abdul Ghaffar Muhammad mengesahkan kes ter sebut dan usaha untuk menjejak Nor Yusrina sedang giat dijalankan.

No comments:

Post a Comment