Translate

Saturday, February 6, 2010

LTSAS menjana ekonomi Perak

Oleh AZLI ADLAN
azli.adlan@yahoo.com.my

PEMBUKAAN Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah (LT SAS) di sini pada 12 Julai lalu telah memberi impak positif kepada ekonomi Perak.

Selain menggalakkan industri pelancongan, perkhidmatan penerbangan itu menarik kehadiran pelabur negara jiran ke negeri itu.

Syarikat penerbangan pertama yang tambang murah tem patan, Firefly Sdn. Bhd. akan melancarkan perkhidmatan penerbangan dua hala Ipoh-Singapura bermula 12 Julai tahun yang sama.

Pelancaran perkhidmatan penerbangan tersebut sememang nya ditunggu warga Singapura kerana memudahkan mereka melakukan urusan perniagaan dan berkunjung ke tempat pelancongan menarik di Perak.

Antara lokasi tempatan yang menjadi kegemaran pelancong negara jiran itu ialah Pangkor Laut Resort di Pulau Pangkor, Bukit Merah Laketown Resort di Bagan Serai dan Cameron Highlands, Pahang.

Ia terbukti dalam tempoh sebulan selepas dilancarkan di anggarkan lebih 70,000 warga Singapura telah menggunakan perkhidmatan penerbangan dua hala tersebut.

Berikutan sambutan hangat berkenaan, perkhidmatan penerbangan Ipoh-Singapura yang dikendali Firefly itu telah diperluas kepada setiap hari mulai September lalu.

Selain itu, perkhidmatan penerbangan kendalian Firefly itu juga telah menarik Persatuan Pengeluar Singapura buat per tama kalinya membuat lawatan perniagaan di Perak pada Disember lalu.

Delegasi perniagaan tersebut berminat untuk menjalin ker jasama strategik dengan pengusaha industri kecil dan se derhana (IKS) Perak bagi memasar dan mempromosi produk buatan tempatan.

Selepas kejayaan Firefly Sdn. Bhd. bertapak syarikat pe nerbangan tambang murah Indonesia, PT Riau Airlines me mulakan perkhidmatan penerbangan dua hala Ipoh-Medan mulai 6 September lalu.

Perkhidmatan penerbangan itu adalah hasil usaha Riau Airlines dengan kerjasama agensi pelancongan tempatan, Silver Fly Smile Tours (Silver Fly) dengan kekerapan tiga kali se minggu.

Pengenalan laluan baru itu diyakini dapat menyemarakkan lagi industri pelancongan tempatan terutama pelancongan perubatan di Ipoh khasnya.

1 comment:

  1. lepas ni lagi maju le negeri perak ..
    dah lama betul teman tak pergi pulau pangkor..:)

    ReplyDelete