Translate

Tuesday, February 2, 2010

Dura revolusi struktur asas binaan

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Syarikat kejuruteraan tempatan, Dura Technology Sdn. Bhd. menghasilkan salur konkrit berprestasi ultra tinggi (UHPDC) yang didakwa merevolusi struktur asas binaan seperti jambatan dan bangunan.

Ketua Pegawai Eksekutif Dura Techonolgy, Seow Aik Guan berkata, inovasi pembuatan salur konkrit bermutu tinggi berkenaan adalah pertama dihasilkan di negara ini.

Beliau berkata, UHPDC dipatenkan dengan jenama Dura berikutan program penyelidikan dan pembangunan syarikat terbabit sejak tiga tahun lalu.

“Kejuruteraan UHPDC digunakan secara meluas dalam in dustri pembinaan di negara maju seperti Amerika Syarikat sejak 15 tahun lalu.

“Dura Techology merupakan syarikat pertama di Asia Teng gara menghasilkan salur konkrit tersebut dengan beberapa pengubahsuaian agar sesuai dengan kejuruteraan dan iklim tempatan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Bengkel UH PDC kepada warga Jabatan Kerja Raya (JKR) Perak di ibu pejabat Dura Technology di Chemor di sini semalam.

Dalam bengkel tersebut, Pengarah Teknikal Dura Techology, Dr. Voo Yen Lei memberi penerangan mengenai teknologi tersebut kepada kira-kira 100 jurutera JKR Perak terbabit.

Aik Guan berkata, UHPDC diperbuat daripada campuran simen Portland, pasir, fiber keluli dan serbuk silika yang diadun menerusi teknologi mikro granular.

Beliau berkata, salur konkrit jenama Dura terbukti lebih kukuh, tahan lama, menjimatkan kos dan masa, mesra alam dan berpotensi tinggi digunakan secara meluas dalam industri pembinaan negara.

“Produk UHPDC keluaran Dura Techology telah digunakan untuk membentuk bingkai pintu gerbang bangunan dan pem binaan jambatan di Perak.

“Ia juga sesuai dalam pembinaan infrastruktur lain seperti laluan pejalan kaki, tangki penyimpan, kontena dan geladak serta dinding kapal marin,” katanya.

No comments:

Post a Comment