Translate

Saturday, February 6, 2010

Ekonomi Perak amat memberangsangkan

BIARPUN berhadapan dengan pelbagai cabaran seperti kegawatan ekonomi global dan iklim politik tidak menentu sepanjang 2009, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir masih mampu memacu ekonomi Perak ke tahap membanggakan.

Ini terbukti semenjak Barisan Nasional (BN) mengambil alih kerajaan negeri pada 6 Februari tahun lalu, Perak berjaya menarik pelaburan kira-kira RM11.6 billion.

Jumlah pelaburan tersebut merupakan peningkatan RM9.1 billion berbanding 2008.

Senario sihat tersebut menunjukkan keyakinan tinggi pelabur asing dan tempatan terhadap potensi ekonomi Perak dan dasar kerajaan negeri.

Antara pelaburan berskala besar yang berjaya ditarik pada tahun lalu ialah persetujuan firma pengeluaran produk bijih besi, Vale berpengkalan di Brazil untuk membuka hab pengeluar dan pengedaran produk bijih besi bernilai kira-kira RM8.5 bilion di Manjung.

Projek tersebut akan menjadikan daerah Manjung hab pe ngeluar dan pengedaran produk bijih besi antara yang terbesar di Asia.

Pusat berkenaan akan dibina di atas sebidang tanah seluas 526.5 hektar di Manjung dan ia dijangka menawarkan se kurang-sekurang 1,800 peluang pekerjaan.

Kerajaan negeri turut menandatangani perjanjian bernilai kira-kira RM100 juta dengan firma bioteknologi India, Saamya Biotech (India) Ltd. (Saamya Biotech) bagi membina kilang pembuatan produk farmaseutikal di Taman Farmasi, Seri Iskandar.

Kilang seluas 5.12 hektar berkenaan akan meng hasilkan produk farmaseutikal seperti Tacrolimus, Rapamycin, Daunomycin dan Asid Hyaluronic yang merupakan bahan digunakan dalam pembuatan ubat-ubatan dan kosmetik.

Sebuah kawasan perindustrian yang berteraskan teknologi maklumat dan informasi (ICT) melibatkan 101 syarikat Korea Selatan juga akan diwujudkan di Ipoh pada masa terdekat.

Projek berimpak tinggi itu yang akan dikenali sebagai Pusat Teknologi Malaysia-Korea (MKTC) akan didirikan di tapak seluas 28.35 hektar di Pangkalan dan Taman Teknologi Meru Raya, Ipoh.

Ia akan menumpukan pada penghasilan produk berasas infrastruktur telekomunikasi dan mampu menarik pelaburan asing kira-kira RM1 bilion.

No comments:

Post a Comment