Translate

Saturday, February 6, 2010

Kebajikan rakyat jadi keutamaan

KEBAJIKAN rakyat sentiasa mendapat perhatian utama MENTERI Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir sepanjang setahun beliau menerajui negeri.

Beliau yang juga merupakan lulusan Sarjana Muda (Kepujian) Ekonomi dari Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) sentiasa mencari formula terbaik untuk menangani masalah kemiskinan tegar di kalangan penduduk.

Buktinya Oktober lalu, beliau telah melantik Prof. Shukor Kassim dari Universiti Sains Malaysia (USM) sebagai Penasihat Basmi Kemiskinan Negeri Perak.

Shukor yang merupakan bekas Pengarah Urusan Amanah Ikthiar Malaysia (AIM) berperanan untuk membina modul dan mekanisme berkesan bagi menangani masalah kemiskinan di negeri berkenaan.

Menerusi modal berkenaan, tumpuan bukan sahaja diberikan untuk membasmi kemiskinan tegar tetapi juga membantu meningkatkan pendapatan golongan berpendapatan rendah di negeri ini.

Justeru Penunjuk Aras Perubahan (KTI) akan digunakan bagi memantau perkembangan program peningkatan taraf hidup penduduk tersebut.

Selain itu, Zambry juga prihatin dengan nasib pesara polis dan tentera di negeri ini yang masih belum memiliki kediaman sendiri.

Seramai kira-kira 8,000 golongan terbabit dijanjikan tapak tapak rumah menerusi Rancangan Perumahan Tersusun (RPT) oleh kerajaan negeri pada Ogos lalu.

Kelonggaran khas itu adalah inisiatif kerajaan negeri bagi menjaga kebajikan dan menghargai jasa bekas anggota pasukan keselamatan terbabit.

Projek itu melibatkan tanah seluas 60 hektar di semua 10 daerah di negeri ini dan lokasinya ditentukan pejabat daerah dan tanah masing-masing.

No comments:

Post a Comment