Translate

Saturday, March 23, 2024

Petani tembikai Terengganu raih pendapatan RM1 juta bulan Ramadan

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

MARANG – Pengusaha ladang tembikai di Terengganu dijangka menjana pendapatan keseluruhan lebih RM1 juta berikutan permintaan tinggi buah tersebut pada bulan Ramadan ini.

Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Terengganu, Muhamad Fadlee Hassan berkata, tiga ladang utama penanaman tembikai di negeri ini iaitu Serating di sini serta Rhu Tapai dan Nyatoh, Setiu dijangka mengeluarkan hasil hampir 800 metrik tan sepanjang bulan Ramadan ini.

“Permintaan tembikai amat tinggi pada awal Ramadan ini dan dijangka ia akan berlarutan sehingga minggu ketiga bulan puasa ini.

“Harga jualan tembikai di ladang juga yang sebelum serendah 80 sen sekilogram (kg) kini telah melonjak sehingga RM1.90 bagi kuantiti sama pada minggu pertama Ramadan ini,” katanya di Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) Serating di sini hari ini.

Muhamad Fadlee menjangkakan harga jualan tembikai di ladang negeri ini boleh mencecah sekurang-kurangnya RM2 sekilogram menjelang pertengahan Ramadan ini.

Beliau berkata, harga runcit tembikai di pasaran ketika ini antara RM3.50 hingga RM4 sekilogram.

“Hasil tuaian tembikai diusahakan petani yang menjalin kerjasama dengan FAMA bukan sahaja untuk pasaran negeri ini malah akan dihantar ke Lembah Klang, Perak dan Johor.

“Permintaan terhadap tembikai di tiga kawasan itu amat tinggi sempena Ramadan ini,” katanya. – KOSMO! ONLINE.

No comments:

Post a Comment