Translate

Saturday, August 27, 2011

SMT Ipoh cipta gas hidrogen bakar ganti petrol

IPOH - Sekolah Menengah Teknik (SMT) Ipoh Jalan Brash di sini yakin projek 'Generator Hidrogen'yang dipertandingkan dalam pertandingan 'Peperangan Minda' mampu memberi cabaran sengit kepada pasukan lain sempena Ekspo Saintis Muda Perak pada 9 hingga 11 September depan.

Guru pembimbing, Nur Nazalishah Ahmad Lias berkata, projek kejuruteraan tersebut akan menghasilkan prototaip enjin kenderaan yang digerakkan oleh gas hidrogen.

“Objektif projek ini ialah untuk menampilkan gas hidrogen sebagai bahan bakar alternatif kepada petrol pada masa depan.

“Sehubungan itu sebuah generator akan dibina untuk menghasilkan gas hidrogen berterusan untuk menggerakkan enjin kenderaan menerusi proses elektrolisis,” katanya ke tika ditemui Kosmo! semalam di sini semalam.

Terdahulu beliau menemani pasukan SMT Ipoh Jalan Brash untuk menjalani pengambaran dokumentari 'Pe perangan Minda' yang berkonsepkan program realiti yang diarahkan Jak Othman.

Nur Nazalishah berkata, Generator Hidrogen yang mengguna pakai dua bahan asas iaitu air suling dan rod elektrod itu mengaplikasi beberapa prinsip sains yang dipelajari dalam subjek seperti Kimia, Fizik, Kejuruteraan Elektrik dan Lukisan Kejuruteraan.

Menurut beliau, tiga pelajar tingkatan empat iaitu Abdul Latif Shazali, Norhafezaidi Mat Saman dan Muhammad Husaini Ayob akan mewakili SMT Ipoh Jalan Brash dalam pertandingan yang julung kali diadakan tersebut.

“Saya optimis projek ini dapat memberi cabaran ber makna kerana ia pernah muncul johan Karnival Sains dan Kejuruteraan peringkat Pelajar Pendidikan Daerah (PPD) Kinta Utara pada Mei lalu,” katanya.

Sebanyak 60 sekolah rendah dan menengah seluruh Perak yang menyertai 'Peperangan Minda' yang merupakan salah satu acara pada Ekspo Saintis Muda Perak di Pusat Da gangan Tekno Perak (PTTC), Bandar Meru Raya di sini.

Kosmo! merupakan media rasmi program anjuran Uni versiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dengan kerjasama K Perak Implementaion and Coordination Corporation (KPe rak) itu.

No comments:

Post a Comment