Translate

Wednesday, April 27, 2011

Bantah pindah operasi kuanter bas

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Pengusaha bas ekspres di Terminal Bas Medan Gopeng di sini tidak setuju dengan keputusan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) yang mengarahkan semua kaunter tiket bas ekspres di terminal itu berpindah ke tingkat dua berbanding tingkat bawah sebelum ini mulai Khamis ini.

Timbalan Pengerusi Pengusaha Bas Medan Gopeng, Ahmad Nadzri Abdul Hamid mendakwa, pemindahan kaunter tiket itu bukan sahaja akan menyusahkan pengguna malah akan mengganggu operasi lebih 100 bas ekpres di terminal bas tersebut.

Menurutnya, arahan tersebut dikeluarkan selepas PKNP berjaya dalam pertikaiannya dengan pengendali Terminal Bas Medan Gopeng, Express Variety Sdn. Bhd. (Express Variety) di mahkamah dan berjaya mendapat notis pengosongan tingkat bawah terminal bas tersebut pada 14 April lalu.

"Berdasarkan notis mahkamah itu, semua lebih 40 penyewa premis meliputi kaunter tiket dan kiosk diarahkan untuk berpindah ke tingkat dua sebelum Khamis ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui semasa mengadakan demonstrasi membantah keputusan PKNP tersebut bersama penyewa lain di hadapan bangunan PKNP di sini semalam.

Ahmad Nadzri mendakwa pihaknya bimbang pemindahan kaunter tiket ke tingkat dua akan menyukarkan pengguna terutamanya golongan orang kelainan upaya (OKU) membeli tiket bas ekspres sekali gus memberi kerugian kepada pengusaha.

Beliau juga mendakwa persekitaran lokasi baru kaunter tiket tersebut tidak memuaskan selain kemudahan tidak sempurna.

"Enam tahun kami beroperasi di tingkat bawah yang jelas amat memudahkan pengguna namun tiba-tiba keputusan drastik dibuat tanpa meminta pandangan pengusaha dan pengguna," katanya lagi.

Sementara itu, Ketua Pengarah Eksekutif PKNP,Datuk Samsudin Hashim menafikan pihaknya mahu menyusahkan pengusaha bas ekspres dan pengguna sebaliknya kemudahan di tingkat dua meliputi 36 kaunter tiket dan enam kiosk adalah lebih selesa.

No comments:

Post a Comment