Translate

Wednesday, May 27, 2009

Padah perhimpunan haram - Kempen mogok lapar kurang sambutan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my
IPOH - Lapan wakil rakyat pembangkang adalah antara 19 orang yang ditahan polis pagi semalam kerana didakwa menyertai perhimpunan tanpa permit di kawasan lapang berhampiran Wisma DAP di sini.

Wakil rakyat berkenaan adalah Anggota Parlimen Ipoh Barat, M. Kulasegaran, Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh yang juga bekas Speaker V. Sivakumar, Keshvinder Singh (Malim Nawar), Thomas Su (Pasir Pinji), Lim Pek Har (Menglembu) dan Leong Mee Meng (Jalong) yang semuanya daripada parti DAP.

ADUN Teja, Chang Lih Kang dan Chan Ming Kai (Simpang Pulai) daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) turut ditahan mengikut Seksyen 27 Akta Polis kerana enggan mematuhi arahan polis untuk bersurai walaupun sudah diberi amaran beberapa kali oleh polis.

Selain mereka, dua pekerja parti DAP, dua anggota Unit Amal Pas dan dua orang awam turut ditahan polis antara pukul 11 pagi hingga 12 tengah hari semalam.

Semasa ditahan, mereka cuba berarak dari Wisma DAP, Medan Istana di sini ke Mahkamah Tinggi di Jalan Datuk Panglima Bukit Gantang yang terletak kira-kira tiga kilometer dari situ pada kira-kira 11.30 pagi.

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias ketika dihubungi mengesahkan tangkapan itu.

Bagaimanapun, penyelaras kempen, ADUN Pantai Remis, Nga Kor Ming dan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin tidak menyertai perhimpunan haram itu kerana bergegas ke Mahkamah Tinggi dengan kenderaan masing-masing.

Dalam pada itu, pada kira-kira 7 pagi, lima individu yang dipercayai pekerja ditahan polis kerana cuba memasang belon panas yang mengandungi ayat menghasut di hadapan bangunan Wisma DAP.


Terdahulu, kempen mogok lapar anjuran pembangkang ber tujuan untuk mendesak Dewan Undangan Negeri Perak di bubarkan kurang mendapat sambutan dan hanya disertai kira-kira 70 orang yang kebanyakan penyokong DAP.

Sementara itu, Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah mengesahkan parti-parti pembangkang tidak pernah membuat permohonan untuk mengadakan sebarang perhimpunan berkaitan kempen mogok lapar semalam.

Menurut beliau, perhimpunan yang diadakan di perkarangan Ibu Pejabat DAP Perak di sini adalah haram dan pihak polis terpaksa mengambil tindakan selepas pembangkang ingkar mematuhi arahan supayara ia segera dihentikan.

Katanya, 19 termasuk bekas Speaker DUN Perak disiasat di bawah Seksyen 27 (5) Akta Polis 1967 kerana menghadiri perhimpunan haram.

No comments:

Post a Comment