Translate

Friday, May 8, 2009

Kecoh jika lima usul ditolak

IPOH - Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak mulai hari ini sudah ada petanda kekecohan berikutan lima usul yang akan dibentangkan oleh wakil rakyat Barisan Nasional (BN) kemungkinan besar akan ditolak Speaker DUN, V. Sivakumar.

Lima usul itu ialah melucutkan Sivakumar dari jawatan Speaker DUN, melantik Speaker baru serta melantik anggota baru bagi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan, Jawatankuasa Perintah-Perintah Tetap Dewan dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negeri (PAC).

Walaupun tidak berterus-terang, Sivakumar memberi gambaran akan menggunakan kuasanya untuk menolak usul berkenaan.

``Sudah tentu Speaker ada kuasa tetapi sama ada saya akan tolak atau tidak, kita tunggu dan lihat esok (hari ini),’’ katanya dalam satu sidang media di pejabatnya di Bangunan Perak Darul Ridzuan (SUK) di sini semalam.

Sivakumar sendiri menjangkakan berlaku `perang mulut’ dalam dewan itu.

Mesyuarat pertama penggal kedua sidang DUN Perak akan dirasmikan oleh Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah.

Ia juga menyaksikan lebih 100 petugas media telah diberi pas liputan berbanding 20 atau 30 pada persidangan DUN sebelum ini.

Dalam pada itu, aturan tempat duduk wakil rakyat di dalam Dewan telah berubah dengan posisi songsang atas kehendak Sivakumar.

Pada kebiasaannya, barisan wakil rakyat kerajaan yang memerintah berada di sebelah kanan Speaker tetapi keadaan esok sebaliknya apabila mereka ditempatkan pada sebelah kiri dan kumpulan wakil rakyat pembangkang sebelah kanan.

Bagi Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir, ia bukan satu isu.

"Kita tidak mahu berkelahi pasal perkara remeh," katanya kepada pemberita di sini semalam.

No comments:

Post a Comment